Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczno - chemiczne zwalczanie patogenów i szkodników roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 0,50,25egzamin
wykładyW4 15 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zaganień z zakresu ekologii, entomologii, mikrobiologii i mykologii na poziomie studiów S1 MS
W-2Znajomość problematyki dotyczacej ochrony środowiska na poziomie studiów S1 MS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi.
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?2
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.2
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin2
T-A-4Zaliczenie pisemne1
7
laboratoria
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin3
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin3
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej2
8
wykłady
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną.2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin.2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawianie nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna, studiowanie bibliografii8
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca włąsna, studiowanie bibliografii10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakresu ich stosowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-2_W01
Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
MS_2A_W04, MS_2A_W03, MS_2A_W08, MS_2A_W05C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-2_U01
Student potrafi decydować o właściwym doborze metod ochrony w zalezności od grup szkodników i patogenów roślinnych występujacych w w agroekosystemach. Dobiera środki, dawki i szacuje częstość wykonania zabiegów ochronnych
MS_2A_U01, MS_2A_U04C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSu_2A_PO15-2_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
MS_2A_K02, MS_2A_K03, MS_2A_K01, MS_2A_K04C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-2_W01
Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
2,0
3,0Student potrafii rozpoznać podstawowe grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz charakteryzuje możliwości ich biologiczno-chemicznego zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-2_U01
Student potrafi decydować o właściwym doborze metod ochrony w zalezności od grup szkodników i patogenów roślinnych występujacych w w agroekosystemach. Dobiera środki, dawki i szacuje częstość wykonania zabiegów ochronnych
2,0
3,0Student prawidłowo dobiera metody ochrony, wykorzystując elementy ochrony chemicznej i niechemicznej zaleznie od zagrożenia występujących w agroekosystemach agrofagów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSu_2A_PO15-2_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
2,0
3,0Student potrafi ocenić i przewidywać skutki niewłaściwego doboru i stowania środków ochrony roslin, jest kreatywny,świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PW 2006-2010 -, Kontrola i ograniczanie ryzyka następstw stosowania środków ochrony roślin., 2010
  2. PW 2006-2010 -, 2. PW Ochrona ludzi, zwierząt i środowiska przed ujemnymi skutkami stosowania środków ochrony roślin wraz z kontrolą bezpieczeństwa żywności., 2010
  3. Lipa J., Pruszyński S., Stan wykorzystania metod biologicznych w ochronie roślin w Polsce i na świcie., Postępy W Ochronie Roślin 50(3): 1033-1041, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Horoszkiewicz-Janka J., Michalski T., Wpływ biopreoaratów Bion 50 WGi Bio-algeen S 90 Plus2 na zdrowotność i plonowanie jęczmienia jarego uprawianego w siewie czystym i mieszankach z owsem. 5., Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin : 347-355., 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?2
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.2
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin2
T-A-4Zaliczenie pisemne1
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin3
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin3
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną.2
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin.2
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawianie nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.2
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.2
T-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.1
T-W-6Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu patogenów roślin2
T-W-7Organizmy wykorzystane w biologicznym zwalczaniu szkodników roślin.2
T-W-8Przepisy prawne w ekologicznej produkcji roślinnej1
T-W-9Egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna, studiowanie bibliografii8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Praca włąsna, studiowanie bibliografii10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO15-2_W01Student wymienia i rozpoznaje grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz organizmów pożytecznych w agroekosystemach. Zna mechanizmy antagonistycznego działania organizmów pozytecznych oraz zagrożenia stwarzane przez niewłaściwe stosowanie pestycydów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
MS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakresu ich stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii rozpoznać podstawowe grupy szkodników i patogenów roślinnych oraz charakteryzuje możliwości ich biologiczno-chemicznego zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO15-2_U01Student potrafi decydować o właściwym doborze metod ochrony w zalezności od grup szkodników i patogenów roślinnych występujacych w w agroekosystemach. Dobiera środki, dawki i szacuje częstość wykonania zabiegów ochronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi.
C-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Treści programoweT-W-5Zagrożenia związane ze stosowaniem chemicznej ochrony roślin.
T-W-4Grupy insektycydów, zakres i mechanizmy działania.
T-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-W-3Podział pestycydów. Wymogi stawianie nowoczesnej ochronie roślin. Podstawowe grupy fungicydów i mechanizmy ich działania na patogeny.
T-W-2Dobór metod zwalczania patogenów i szkodników roślin.
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
T-W-1Zróżnicowanie patogenów i szkodników w agrobiocenozach i ich wpływ na produkcję roślinną.
Metody nauczaniaM-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
M-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakresu ich stosowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo dobiera metody ochrony, wykorzystując elementy ochrony chemicznej i niechemicznej zaleznie od zagrożenia występujących w agroekosystemach agrofagów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSu_2A_PO15-2_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o możliwościach optymalnego wykorzystania w ochronie roślin metod biologicznych i chemicznych i ograniczeń związanych z ich zastosowaniem. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z bezpiecznym stosowaniem środków ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów oraz bezkręgowców występujących w naturalnych ekosystemach w biologicznej ochronie roślin oraz mechanizmów ich antagonistycznego działania na agrofagi.
Treści programoweT-L-3Wykonanie cieczy roboczej o zróżnicowanym stężeniu substancji aktywnych z pestycydów o różnej formie użytkowej
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych patogenów roślin
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w produkcji biopreparatów stosowanych w zwalczaniu najważniejszych szkodników roślin
T-A-1Co wynika z danych etykiety-instrukcji środków ochrony roślin?
T-A-2Przestrzeganie zasad BHP przy sporządzaniu cieczy roboczej oraz w czasie wykonywania zabiegów ochronnych.
T-A-3Przegląd technik stosowanych do wykonania zabiegów ochrony roślin
Metody nauczaniaM-2Na zajęciach laboratoryjnych metody poglądowe i praktyczne związane z demonstracją mikroorganizmów i bezkręgowców wykorzystanych w biologicznej metodzie ochrony roślin. Przegląd środków chemicznych ochrony roślin i zakresu ich stosowania.
M-1Na zajęciach audytoryjnych i wykładach prezentacja multimedialna przybliżająca zagadnienia wyznaczone w treściach programowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić i przewidywać skutki niewłaściwego doboru i stowania środków ochrony roslin, jest kreatywny,świadomy konieczności ciagłego pogłębiania i poszukiwania nowych rozwiązań w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0