Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w życiu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 5 0,80,40zaliczenie
wykładyW7 20 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych i użytkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.5
5
wykłady
T-W-1Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych.4
T-W-2Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej.4
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata.4
T-W-4Motywy roślinne w architekturze i sztuce.4
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3konsultacje dotyczące projektu5
A-A-4Przygotowanie materiałów do wykonania projektu9
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3uczestniczenie w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podające
M-2aktywizujące
M-3eksponujące
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: praca projektowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-2_W01
Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
UWW_1A_W14C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-2_U01
Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
UWW_1A_U05, UWW_1A_U08, UWW_1A_U13, UWW_1A_U03, UWW_1A_U09C-1, C-2T-A-1M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O16-2_K01
Student ma świadomość znaczenia najnowszysch aspektów wiedzy o wpływie roślin na różne sfery życia człowieka.
UWW_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-2_W01
Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
2,0
3,0Student pobieżnie charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-2_U01
Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
2,0
3,0Student umie dobrać tylko podstawowe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O16-2_K01
Student ma świadomość znaczenia najnowszysch aspektów wiedzy o wpływie roślin na różne sfery życia człowieka.
2,0
3,0Student ma małą potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baldock J., Symbolika chrześcijańska., REBIS, Poznań, 1994
  2. Molenda J., Rośliny, które udomowiły człowieka., Replika, Zakrzewo, 2015
  3. Pelt J-M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiękniejsza historia roślin., Cyklady, Warszawa, 2001
  4. Hyams E, Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
  5. Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce., PWN, Warszawa, 1958
  6. Niwiński A., Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu., ISKRY, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Mircea. E., Obrazy i symbole: szkice o symbolizmie magiczno-religijnym., KR, W-wa, 1998
  2. Mitkowska A., Sacrum w ogrodach: święte ogrody kalwaryjskie i ich symbolika., PK, Kraków, 1997
  3. Mynett K., Buddyzm i kwiat lotosu., KWIATY 2/21, Kraków, 1998
  4. Mynett K., Judaizm obfituje w rośliny - symbole, KWIATY 3/21, 1998
  5. Mynett K., Lilia biała - kwiat chrześcijaństwa., KWIATY 4/21, 1998
  6. Mynett K., Różą i islam., KWIATY 1/20, 1999
  7. Niwiński A., Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu., ISKRY., W-wa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych.4
T-W-2Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej.4
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata.4
T-W-4Motywy roślinne w architekturze i sztuce.4
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3konsultacje dotyczące projektu5
A-A-4Przygotowanie materiałów do wykonania projektu9
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3uczestniczenie w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_O16-2_W01Student charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W14student zna gatunki i odmiany winorośli oraz wybranych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Treści programoweT-W-2Użytkowe i symboliczne znaczenie winorośli w kulturach starożytnych i tradycji chrześcijańskiej.
T-W-3Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata.
T-W-1Historia uprawy i symbolika roślin ozdobnych i użytkowych.
T-W-4Motywy roślinne w architekturze i sztuce.
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.
Metody nauczaniaM-1podające
M-2aktywizujące
M-3eksponujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie charakteryzuje najważniejsze rośliny ozdobne i użytkowe w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_O16-2_U01Student umie zastosować właściwe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
UWW_1A_U08student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic
UWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską, potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, umie organizować pracę indywidualną oraz w zespole
UWW_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian winorośli oraz innych roślin ogrodniczych
UWW_1A_U09student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania metod i technologii uprawy w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Treści programoweT-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać tylko podstawowe gatunki roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_O16-2_K01Student ma świadomość znaczenia najnowszysch aspektów wiedzy o wpływie roślin na różne sfery życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych roślin ozdobnych ii użytkowych w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce.
C-2Pokazanie możliwości zastosowania właściwych gatunkiów roślin ozdobnych i użytkowych w aranżacji stoisk wystawowych, targowych z produktami regionalnymi.
Treści programoweT-A-1Projektowanie i opis stoiska wystawowego promującego regionalne produkty ogrodnicze i winiarskie z wykorzystaniem właściwych roślin ozdobnych, m.in. gatunków ozdobnych z rodzaju Vitis.
T-W-5Współczesna rola roślin ozdobnych oraz ważnych roślin użytkowych mających walory ozdobne.
Metody nauczaniaM-1podające
M-2aktywizujące
M-3eksponujące
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma małą potrzebę doskonalenia się i poszerzania wiedzy o roślinach i ich znaczeniu w różnych sferach życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0