Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka chorób fizjologicznych roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka chorób fizjologicznych roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, fizjologii roślin oraz biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przyczyn i objawów chorób fizjologicznych roślin wywołanych różnorodnymi czynnikami oraz sposoby ich zapobiegania |
C-2 | Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny stanu zdrowotności roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka chorób fizjologicznych wywołanych niedoborem i nadmiarem składników pokarmowych. | 4 |
T-A-2 | Wykorzystanie wskaźników opisujących stan uwodnienia rośliny i współczynnika wykorzystania wody w fotosyntezie w ocenie stanu fizjologicznego rośliny. | 4 |
T-A-3 | Badania wykorzystywane w diagnostyce i profilaktyce chorób fizjologicznych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie kultur wodnych do diagnostyki chorób fizjologicznych roślin | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości barwników asymilacyjnych w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny. | 2 |
T-L-3 | Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametrów opisujących to zjawisko. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje fizjologiczne składników pokarmowych roślin | 4 |
T-W-2 | Objawy niedoboru i nadmiaru pierwiastków niezbędnych dla roślin | 2 |
T-W-3 | Aktywność fotosyntetyczna C3, C4, CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotnego roślin. | 4 |
T-W-4 | Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie stanu fizjologicznego roślin. | 3 |
T-W-5 | Metody przeciwdziałania chorobom fizjologicznym roślin. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 3 |
A-A-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdań | 6 |
A-L-3 | studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 1 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O12-1_W01 Student zna choroby fizjologiczne roślin wywołane różnorodnymi czynnikami, potrafi im przeciwdziałać | UWW_1A_W04, UWW_1A_W09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O12-1_U01 Student diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunakch środowiskowych | UWW_1A_U04, UWW_1A_U06, UWW_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O12-1_K01 Student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania zdobytej wiedzy w celu przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki chorób fizjologicznych roślin ogrodniczych. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O12-1_W01 Student zna choroby fizjologiczne roślin wywołane różnorodnymi czynnikami, potrafi im przeciwdziałać | 2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu dostatecznym choroby fizjologiczne roślin i potrafi im przeciwdziałać | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O12-1_U01 Student diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunakch środowiskowych | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym diagnozuje stan fizjologiczny rośliny w zróżnicowanych warunkach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O12-1_K01 Student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania zdobytej wiedzy w celu przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki chorób fizjologicznych roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym posiada świadomość odpowiedniego wykorzystania zdobytej wiedzy oraz konieczności stałego samokształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowska Monika, Fizjologia roślin od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2007
- Bergmann W., Atlas objawów niedoboru lub nadmiaru składnikó pokarmowych u roślin uprawnych., PWRiL, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Grzebisz W. (red.), Opracowanie zbiorowe. Mała encyklopedia niedoborów, K+S Polska sp. z oo, Poznań, 2013