Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie ponadgimnazjalnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie |
C-2 | Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. |
C-3 | Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie | 4 |
T-A-2 | Rola fizjologiczna i objawy niedoboru pierwiastków niezbędnych dla roślin | 4 |
T-A-3 | Reakcje ruchowe roślin | 2 |
T-A-4 | Rośliny typu C3, C4 i CAM | 2 |
T-A-5 | Wskaźniki produktywności roślin | 2 |
T-A-6 | Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, osmozy i pęcznienia. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego. | 4 |
T-L-2 | Analiza chromatograficzna wyciągu barwników asymilacyjnych. Wykrywanie skrobii jako produktu fotosyntezy | 3 |
T-L-3 | Wykrywanie pierwiastków w roślinie. Antagonizm jonowy | 3 |
T-L-4 | Wpływ stymulatorów i inhibitorów wzrostu i rozwoju roślin na procesy fizjologiczne roślin | 3 |
T-L-5 | Ruchy roślinne - tropizmy i nastie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórek roślinnych | 3 |
T-W-2 | Gospodarka wodna roślin. Transpiracja. | 4 |
T-W-3 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie) | 4 |
T-W-4 | Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływajace na natężenie transpiracji, fotosyntey i oddychania roślin. | 2 |
T-W-5 | Fizjologia mineralnego żywienia roślin | 5 |
T-W-6 | Wzrost i różnicowanie się roślin | 4 |
T-W-7 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Klasyfikacja, właściwości i funkcje fizjologiczne | 4 |
T-W-8 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślin. | 2 |
T-W-9 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 12 |
A-A-3 | konsultacje | 3 |
A-A-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | studiwanie literatury przedmiotu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu pisemnego | 20 |
A-W-4 | studiowanie literatury zwiazej z tematyką wykładów | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie i wyjaśnienie |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | pokaz, prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdan z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test egzaminacyjny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C05_W01 Student definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | UWW_1A_W04, UWW_1A_W09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
UWW_1A_C05_W02 Student charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin | UWW_1A_W04, UWW_1A_W09 | — | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
UWW_1A_C05_W03 Student zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich funkcje fizjologiczne | UWW_1A_W04, UWW_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-W-5, T-W-9, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C05_U01 Student wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych roślin oraz interpretuje wyniki tych pomiarów i formułuje wnioski | UWW_1A_U04, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-5 | S-1 |
UWW_1A_C05_U02 Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji , w których wyszukuje dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin | UWW_1A_U04, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C05_K01 Student posiada świadomość odpowiedniego wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu fizjologii roślin. | UWW_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C05_W01 Student definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C05_W02 Student charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C05_W03 Student zna niezbędne dla roślin składniki pokarmowe oraz objaśnia ich funkcje fizjologiczne | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę skałdników pokarmowych roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C05_U01 Student wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych roślin oraz interpretuje wyniki tych pomiarów i formułuje wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C05_U02 Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji , w których wyszukuje dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roślin | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C05_K01 Student posiada świadomość odpowiedniego wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu fizjologii roślin. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym posiada świadomość odpowiedniego wykorzystania wiedzy z fizjologii roślin oraz konieczności stałego samodokształcania się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wyd. Naukowe AR, Szczecin, 2002
- Piskornik Z, Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz. I i II, Wyd AR Kraków, Kraków, 1994
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wyd Naukowe UAM, Poznań, 2000