Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Dodatki chemiczne w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dodatki chemiczne w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii ogólnej i organicznej na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z systemem klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rolą i celowością zastosowania związków chemicznych, uregulowaniami prawnymi dotyczącymi substancji dodatkowych w żywności. Wskazanie zagrożeń oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Konserwacja i barwienie żywności historycznie. Kategorie dodatków do żywności Składniki naturalne Dodatki uzupełniające | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka, matody oznaczania, przykłady substancji dodatkowych: barwniki, substancje zapachowe i ich rozpuszczalniki, substancje konserwujące, efektywność działania konserwantów - wpływ pH, przeciwutleniacze i synergenty, kwasy, zasady, sole, substancje stabilizujące i emulgujące, substancje zagęszczające, substancje klarujące, substancje wzmacniające smak i zapach, substancje słodzące. | 5 |
T-W-3 | Wpływ dodatków na organizm ludzki. Zasady dopuszczania substancji dodatkowych - ustawodawstwo i kontrola. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Konsultacje | 7 |
A-W-3 | Utrwalenie materiału i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O03-2_W01 Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, | UWW_1A_W01, UWW_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O03-2_U01 Student analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. | UWW_1A_U13, UWW_1A_U14, UWW_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O03-2_K01 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania zwiazane ze stosowaniem dodatków do żywności, przestrzega zasady etyki zawodowej | UWW_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O03-2_W01 Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, częsciowo rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, w niweielkim stopniu zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, częsciowo zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, | |
3,5 | Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, częsciowo rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, w niewielkim stopniu zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, częsciowo zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, | |
4,0 | Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, w niewielkim stopniu zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, częsciowo zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, | |
4,5 | Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, częsciowo zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, częsciowo zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, | |
5,0 | Student zna podstawowe systemy klasyfikacji substancji dodawanych do żywności, rozumie problematykę oraz celowość zastosowania związków chemicznych, częsciowo zna główne uregulowania prawne dotyczące substancji dodatkowych w żywności, zna podstawowe zagrożenia oraz korzyści dla organizmu ludzkiego wynikające z obecności dodatkowych substancji w pożywieniu, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O03-2_U01 Student analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. | |
3,5 | Student w dostatecznym stopniu analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. | |
4,0 | Student w wiekszości przypadków analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. | |
4,5 | Student zazwyczaj analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. | |
5,0 | Student analizuje oraz weryfikuje celowość wzbogacania żywności przez producentów branży spożywczej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O03-2_K01 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania zwiazane ze stosowaniem dodatków do żywności, przestrzega zasady etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student bierze częściową odpowiedzialność za podejmowane działania związane ze stosowaniem dodatków do żywności, zazwyczaj przestrzega zasady etyki zaodowowej | |
3,5 | Student zazwyczaj bierze odpowiedzialność za podejmowane działania związane ze stosowaniem dodatków do żywności, zazwyczaj przestrzega zasady etyki zaodowowej | |
4,0 | Student w wiekszosci przypadków bierze odpowiedzialność za podejmowane działania związane ze stosowaniem dodatków do żywności, zazwyczaj przestrzega zasady etyki zaodowowej | |
4,5 | Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania związane ze stosowaniem dodatków do żywności, zazwyczaj przestrzega zasady etyki zaodowowej | |
5,0 | Student bierzeodpowiedzialność za podejmowane działania związane ze stosowaniem dodatków do żywności, przestrzega zasady etyki zaodowowej |
Literatura podstawowa
- Gertig H, Duda G., Żywność a zdrowie i prawo, PZWL, Warszawa, 2004
- Sikorski Z, Chemia żywności tom 1 - składniki żywności, WNT, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Morrison R. T., Boyd R.T, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2013
- Grimm H., U., Chemia w pożywieniu Jak działają dodatki do żywności i dlaczego nam szkodzą, Wydawnictwo-vital, Białystok, 2014