Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy odporności roślin na szkodniki i patogeny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy odporności roślin na szkodniki i patogeny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę o objawach chorób roślin, ich przebiegu i czynnikach im sprzyjających |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy z zakresu podstaw odporności i umiejętności jej wzbudzania u roślin uprawnych, w tym ogrodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Immunia i tolerancja roślin na patogeny. Odporność pozorna. Odporność bierna i czynna roślin na patogeny. | 1 |
T-W-2 | Rola reaktywnych form tlenu, białek typu PR, związków fenolowych i hormonów w procesach odpornościowych. | 2 |
T-W-3 | Reakcja nadwrażliwości. Teoria gen na gen. Możliwości indukowania odporności roślin na patogeny. | 1 |
T-W-4 | Definicja odporności roślin na szkodniki. Rodzaje strategii obronnych roślin przed szkodnikami. | 2 |
T-W-5 | Mechanizmy odporności roślin na szkodniki. Dobór gatunków i odmian roślin o najwyższej odporności na szkodniki. | 2 |
T-W-6 | Naturalna odporność roślin na szkodniki. Oddziaływania allelopatyczne roślin na szkodniki. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów | 9 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 4 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie wiedzy z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O17-1_W01 posiada wiedze na temat mechanizmów odpornościowych zachodzących w roślinach pod wpływem obecności patogenów i szkodników i sposobów wzbudzania tej odporności | UWW_1A_W10, UWW_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O17-1_U01 posiada umiejętność przeprowadzania zabiegów podnoszących poziom odporności roślin na patogeny i szkodniki | UWW_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O17-1_K01 rozumie potrzebę wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników i patogenów roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników i patogenów, z uwzględnieniem protekcji środowiska | UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O17-1_W01 posiada wiedze na temat mechanizmów odpornościowych zachodzących w roślinach pod wpływem obecności patogenów i szkodników i sposobów wzbudzania tej odporności | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe mechanizmy odpowrnościowe zachodzące w roślinach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O17-1_U01 posiada umiejętność przeprowadzania zabiegów podnoszących poziom odporności roślin na patogeny i szkodniki | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe sposoby podniesienia odporności roślin na patogeny i szkodniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O17-1_K01 rozumie potrzebę wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników i patogenów roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników i patogenów, z uwzględnieniem protekcji środowiska | 2,0 | |
3,0 | student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Płażek Agnieszka, Patofizjologia roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2011
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2010
- Dąbrowski Z. T., Podstawy odporności roślin na szkodniki, PWRiL, Warszawa, 1998
- Kozłowska M, Konieczny G., Biologia odporności roślin na patogenny i szkodniki, Akademia Rolnicza im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Grzesiuk S., Koczowska I, Górecki R.J., Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby., Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999
- Leszczyński B. (Oleszek W., Głowniak K., Leszczyński B. red), Naturalna odporność roślin na szkodniki [W:] Biochemiczne Oddziaływania Środowiskowe, Lublin, Adademia Medyczna, 2001