Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkło i technika pracy w laboratorium chemicznym | 1 |
T-L-2 | Podstawy analizy jakościowa wybranych makro i miokroelementów oraz soli | 4 |
T-L-3 | Roztwory wodne - stęzenie procentowe, molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne na podstawie równań reakcji | 1 |
T-L-4 | Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne oznaczanie jonów żelaza(III), kompleksometryczne oznaczanie twardosci wody. | 5 |
T-L-5 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych. | 2 |
T-L-6 | Badanie właściwości wybranych grup funkcyjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. | 1 |
T-W-2 | Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe. | 1 |
T-W-3 | Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej.Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). | 1 |
T-W-4 | Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa | 1 |
T-W-5 | Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. | 2 |
T-W-6 | Wstęp do chemii organicznej- hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych. Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne. | 2 |
T-W-7 | Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy. | 2 |
T-W-8 | Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo i polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, związki heterocykliczne -podział, własności chemiczne. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń. | 12 |
A-L-2 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych. | 25 |
A-L-4 | Konsultacje | 8 |
A-L-5 | Przgotowanie do sprawdzianów | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów. | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_B02_W01 Student ma pogłebioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roslinach i środowisku ich życia. | UWW_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_B02_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-3, C-2 | T-L-2, T-L-4 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_B02_K01 Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w roślinach i ich środowisku | UWW_1A_K05, UWW_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_B02_W01 Student ma pogłebioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roslinach i środowisku ich życia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i ich środowisku. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i ich środowisku. | |
4,0 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu i rozumienia przemian chemicznych zachodzących w roślinach i ich środowisku. | |
4,5 | Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu i rozumienia przemian chemicznych zachodzących w roślinach i ich środowisku. | |
5,0 | Student ma pogłebioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roslinach i środowisku ich życia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_B02_U01 Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student posiada większość umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,0 | Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, zazwyczaj potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań. | |
4,5 | Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, zazwyczaj potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań. | |
5,0 | Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_B02_K01 Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań. Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w roślinach i ich środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student nie zawsze potrafi pracować w zespole oraz ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowisku. | |
3,5 | Student zazwyczaj potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, częściowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowisku | |
4,0 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciachpotrafi pracować w zespole oraz zazwyczaj myśli i działa w sposób świadomy i etyczny, częściowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku | |
4,5 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, częściowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku | |
5,0 | Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowisku. |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1,2, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Ufnalski W., Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi., WNT, Warszawa, 1999
- Piasecki J., KotowskaJ., Jakościowa i ilosciowa analiza chemiczna, BRASIKA, Szczecin, 1996, 1