Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Wielofunkcyjna rola użytków zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wielofunkcyjna rola użytków zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników środowiska oraz podstaw gospodarowania na użytkach zielonych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzy z zakresu przyrodniczych podstaw funkcjonowania ekosystemów trawiastych oraz relacji zachodzących między nimi. Posiada ogólną wiedzę z zakresu gospodarki na użytkach zielonych oraz umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu waloryzacji i zagospodarowania użytków zielonych w gospodarstwach o różnych profilach produkcyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cech morfologiczne traw wpływające na ich walory dekoracyjne i użytkowe. Układanie mieszanek traw na różne siedliska glebowe z róznym przeznaczeniem. Ocena użytków zielonych różnymi metodami. Wykonywanie projektu użytku zielonego o różnym przeznaczeniu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie użytków zielonych w gospodarstwach rolnych i agroturystycznych. Rola i zakres oddziaływania czynników siedliskowych na runi łąk i pastwisk oraz ich praktyczne wykorzystanie w produkcji pasz w gospodarstwach agroturystycznych. Zioła z łąk oraz ich wykorzystanie w gospodarstwie. Pozaprodukcyjna rola nawierzchni trawiastych w gospodarstwie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje. | 5 |
A-A-3 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje. | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C06_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym. | ROL_2A_W03, ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C06_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty zakładania i gospodarki na użytkach zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektów łąkarskich. | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C06_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu gospodarowania na użytkach zielonych oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań. | ROL_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C06_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym. | 2,0 | Nie ma wiesdy z zakresu wielofunkcyjnego wykorzystania użytków zielonych. |
3,0 | Ma ogólną wiesdę z zakresu wielofunkcyjnej roli użytków zielonych. | |
3,5 | Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu wielofunkcyjnej roli użytków zielonych. | |
4,0 | Ma wiesdę z zakresu specyfiki morfologicznej i fitochemicznej roślin w kontekście wielofunkcyjnej roli użytków zielonych. | |
4,5 | Ma wiesdę z zakresu organizacji użytków zielonych o określonej funkcji. | |
5,0 | Ma wiesdę z zakresu interpretacji funkcji użytków zielonych w zależności od użytków siedliskowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C06_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty zakładania i gospodarki na użytkach zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektów łąkarskich. | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych. |
3,0 | Potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych. | |
3,5 | Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować funkcje użytków zielonych. | |
4,0 | Potrafi opracować projekt użytku zielonego o określonej funkcji. | |
4,5 | Potrafi opracować projekt użytku zielonego i wdrożyć go do praktyki. | |
5,0 | Potrafi opracować projekt użytku zielonego i argumentować jego walory użytkowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C06_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu gospodarowania na użytkach zielonych oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań. | 2,0 | Brak zainteresowania studenta wielofunkcyjną rolą użytków zielonych. |
3,0 | Student ogólnie interesuje się produkcyjną i pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych. | |
3,5 | Student wykazuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych względem ich funkcji. | |
4,0 | Student wykazuje rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Student wykorzystuje wiedzę zakresu szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem rolnictwa i ochrony środowiska. | |
5,0 | Student włancza się w struktury społeczne działające na rzecz wielofunkcyjnej roli użytków zielonych. |
Literatura podstawowa
- Grzegorczyk S., Grabowski K., Benedycki S., Łąkoznawstwo, ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
- Młynarczyka K., Marksa M., Agroturystyka w teorii i praktyce, ART w Olsztynie, Olsztyn, 2002
Literatura dodatkowa
- Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie