Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody w agroekosystemach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody w agroekosystemach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu botaniki i podstaw ochrony przyrody realizowana w ramach przedmiotu „Botanika” na kierunku Rolnictwo S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym.3
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i czynna ochrona siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych4
T-A-3Ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych3
10
wykłady
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony2
T-W-2Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów2
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym3
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowisko-klimatycznym2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-3zaliczenie formy zajęć1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: projekt
S-3Ocena formująca: prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
ROL_2A_W03C-1T-W-2, T-W-5M-1S-1
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
ROL_2A_W06C-1T-W-4, T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
ROL_2A_U02C-1T-W-5, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
ROL_2A_U03C-1T-W-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
2,0
3,0student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
2,0
3,0student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd.AR w Poznaniu, Poznań, 2004
  2. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bałazy S. Gmiąt A., Ochrona środowiska rolniczego w świetle programów rolnośrodowiskowych Unii Europejskiej, MODR w Karnowicach, Brzesko-Poznań-Turew, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym.3
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i czynna ochrona siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych4
T-A-3Ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony2
T-W-2Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów2
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym3
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowisko-klimatycznym2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-3zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_W01student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-2Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowisko-klimatycznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wymienić czynniki, które ją kształtują na różnych poziomach organizacji biocenozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_W02student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje strukturę, zależności pokarmowe i funkcjonowanie agroekosystemu na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_U01student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowisko-klimatycznym
T-A-3Ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić i podać przykład zastosowania przynajmniej jednego wskażnika oceny różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_U02student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i czynna ochrona siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać kilka gatunków wskaźnikowych dla wybranego siedliska przyrodniczego lub lęgowego ptaków oraz określić status ich ochrony lub zagrożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O06_K01student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-3Wskaźniki stosowane w ocenie różnorodności biologicznej ekosystemów
T-W-1Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
T-W-2Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów
T-W-5Metodyka operatów siedliskowych i ornitologicznych w programie rolnośrodowisko-klimatycznym
T-A-2Zagrożenia, użytkowanie i czynna ochrona siedlisk przyrodniczych występujących na obszarach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych
T-A-3Ochrona siedlisk lęgowych ptaków na terenach użytkowanych rolniczo - studium przypadku, analiza materiałów źródłowych
T-A-1Siedliska przyrodnicze Natura 2000 związane z krajobrazem rolniczym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym i rozumie znaczenie czynnej ochrony przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0