Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Użytkowanie roślin modyfikowanych genetycznie w Europie i na świecie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytkowanie roślin modyfikowanych genetycznie w Europie i na świecie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat podstawowych zasad genetyki klasycznej i genetyki populacji oraz znajomość molekularnych podstaw dziedziczenia (od DNA do białka) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie aktualnej sytuacji w zakresie użytkowania roślin transgenicznych (korzyści wynikające z ich uprawy, regulacje prawne w zakresie dopuszczenia do uprawy, sposoby monitorowania, zagrożenia) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Unii Europejskiej. GMO a ochrona różnorodności genetycznej. | 2 |
T-A-2 | Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Ameryka Północna | 2 |
T-A-3 | Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Ameryka Południowa | 2 |
T-A-4 | Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Azja | 2 |
T-A-5 | Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Australia i Oceania, kraje Afryki | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Różnice między odmianami genetycznie zmodyfikowanymi a odmianami konwencjonalnymi. | 4 |
T-W-2 | Akty prawa międzynarodowego regulujace wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartagenski. | 2 |
T-W-3 | Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do srodowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu. | 2 |
T-W-4 | Przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. | 3 |
T-W-5 | Użytkowanie i monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów | 2 |
T-W-6 | Zagrożenia wynikające z użytkowania roślin transgenicznych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie źródeł informacji. Przygotowanie prezentacji. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14-1_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych stosowanych w hodowli roślin i aktualnego stanu ich wykorzystania w praktyce rolniczej | ROL_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14-1_U01 Potrafi ocenić i zaprezentować korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania roślin modyfikowanych genetycznie | ROL_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O14-1_K01 Ma świadomość ryzyka wynikającego z użytkowania GMO, potrafi ocenić możliwe skutki dopuszczenia GMO do uprawy | ROL_1A_K04, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14-1_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych stosowanych w hodowli roślin i aktualnego stanu ich wykorzystania w praktyce rolniczej | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę o zakresie użytkowania roślin transgenicznych i regulacjach prawnych aktualnie obowiązujących w Europie i na świecie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14-1_U01 Potrafi ocenić i zaprezentować korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania roślin modyfikowanych genetycznie | 2,0 | |
3,0 | Potrafi na poziomie podstawowym dokonać oceny zagrożeń wynikających z użytkowania GMO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O14-1_K01 Ma świadomość ryzyka wynikającego z użytkowania GMO, potrafi ocenić możliwe skutki dopuszczenia GMO do uprawy | 2,0 | |
3,0 | Potrafi na poziomie podstawowym ocenić możliwe skutki zastosowania odmian roślin modyfikowanych genetycznie w produkcji rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczenstwo biotechnologii., Agencja Edytor, Poznań, 2003
- Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009