Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne2
T-A-2Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe2
T-A-3Interpetacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 w województwie zachodniopomorskim3
T-A-4Ocena wpływu wybranych zagrożeń dla bioróżnorodności w skali lokalnej i globalnej - prezentacja ustna wybranego zagadnienia3
10
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów2
T-W-2Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej4
T-W-3Współczesne rolnictwo a zagrożenia dla różnorodności biologicznej1
T-W-4Globalne zagrożenia dla różnorodności biologicznej2
T-W-5Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej5
T-W-6Świadczenia ekosystemowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie treści programowych7
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu7
A-W-4pisemne zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2studium przypadku
M-3analiza materiałów źródłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: prezentacja ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-O_W01
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_W06C-1T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-O_U01
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_U13C-1T-A-1, T-A-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1
ROL_1A_O05-O_U02
prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
ROL_1A_U14C-1T-A-2, T-W-5M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-O_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
ROL_1A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-O_W01
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-O_U01
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_O05-O_U02
prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
2,0
3,0student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-O_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R. Weigle A., Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne2
T-A-2Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe2
T-A-3Interpetacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 w województwie zachodniopomorskim3
T-A-4Ocena wpływu wybranych zagrożeń dla bioróżnorodności w skali lokalnej i globalnej - prezentacja ustna wybranego zagadnienia3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów2
T-W-2Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej4
T-W-3Współczesne rolnictwo a zagrożenia dla różnorodności biologicznej1
T-W-4Globalne zagrożenia dla różnorodności biologicznej2
T-W-5Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej5
T-W-6Świadczenia ekosystemowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie treści programowych7
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu7
A-W-4pisemne zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-O_W01definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-4Ocena wpływu wybranych zagrożeń dla bioróżnorodności w skali lokalnej i globalnej - prezentacja ustna wybranego zagadnienia
T-W-3Współczesne rolnictwo a zagrożenia dla różnorodności biologicznej
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów
T-W-2Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-W-4Globalne zagrożenia dla różnorodności biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-O_U01potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne
T-A-4Ocena wpływu wybranych zagrożeń dla bioróżnorodności w skali lokalnej i globalnej - prezentacja ustna wybranego zagadnienia
T-W-6Świadczenia ekosystemowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: opracowanie pisemne sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-O_U02prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-2Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe
T-W-5Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3analiza materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: prezentacja ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-O_K01student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne
T-A-2Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe
T-A-3Interpetacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 w województwie zachodniopomorskim
T-W-3Współczesne rolnictwo a zagrożenia dla różnorodności biologicznej
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów
T-W-2Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-W-6Świadczenia ekosystemowe
T-W-4Globalne zagrożenia dla różnorodności biologicznej
T-W-5Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2studium przypadku
M-3analiza materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0