Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka molekularna roślin uprawnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w hodowli roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego do izolacji DNA, ocena koncentracji i czystości.2
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu DNA przy użyciu techniki RAPD. Projektowanie rekacji łańcuchowej polimerazy PCR.2
T-A-3Rozdział fragmentów DNA i wizualizacja w żelu agarozowym.2
T-A-4Ocena elektroforegramów, analiza podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego, odróżnianie genotypów2
T-A-5Wykorzystanie technik molekularnych do diagnostyki wybranych problemów hodowlanych.2
10
wykłady
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.2
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.3
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.3
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.3
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.3
T-W-6Sprawdzian pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowywanie się studenta do zajęć10
A-A-3Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia przedmiotu10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O14 -2_W01
Student potrafi zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporzadkować im przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowanie aplikacyjne.
ROL_1A_W16C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O14 -2_U01
Student umie dokonac analizy problemu diagnostycznego, sformułowac hipotezę badawczą, zaprojektować eksperyment i opisać jego wyniki.
ROL_1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O14 -2_K01
Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-6, T-A-5, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O14 -2_W01
Student potrafi zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporzadkować im przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowanie aplikacyjne.
2,0
3,0Student potrafi wskazać najważniejsze techniki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podać możliwe zastosowania ich w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O14 -2_U01
Student umie dokonac analizy problemu diagnostycznego, sformułowac hipotezę badawczą, zaprojektować eksperyment i opisać jego wyniki.
2,0
3,0Student umie wykazać zalezności między potencjałem technik diagnostycznych a problemami produkcji rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O14 -2_K01
Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie postepował zgodnie z zasadami etyki i świadomie kierował swoim dalszym rozwojem zawodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
  2. Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego do izolacji DNA, ocena koncentracji i czystości.2
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu DNA przy użyciu techniki RAPD. Projektowanie rekacji łańcuchowej polimerazy PCR.2
T-A-3Rozdział fragmentów DNA i wizualizacja w żelu agarozowym.2
T-A-4Ocena elektroforegramów, analiza podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego, odróżnianie genotypów2
T-A-5Wykorzystanie technik molekularnych do diagnostyki wybranych problemów hodowlanych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.2
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.3
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.3
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.3
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.3
T-W-6Sprawdzian pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowywanie się studenta do zajęć10
A-A-3Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O14 -2_W01Student potrafi zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporzadkować im przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowanie aplikacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W16Ma podstawową wiedzę z zakresu metod stosowanych w hodowli roślin, biotechnologii i nasiennictwie roślin rolniczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać najważniejsze techniki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podać możliwe zastosowania ich w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O14 -2_U01Student umie dokonac analizy problemu diagnostycznego, sformułowac hipotezę badawczą, zaprojektować eksperyment i opisać jego wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
T-A-3Rozdział fragmentów DNA i wizualizacja w żelu agarozowym.
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu DNA przy użyciu techniki RAPD. Projektowanie rekacji łańcuchowej polimerazy PCR.
T-A-4Ocena elektroforegramów, analiza podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego, odróżnianie genotypów
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego do izolacji DNA, ocena koncentracji i czystości.
T-A-5Wykorzystanie technik molekularnych do diagnostyki wybranych problemów hodowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykazać zalezności między potencjałem technik diagnostycznych a problemami produkcji rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O14 -2_K01Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
T-A-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego do izolacji DNA, ocena koncentracji i czystości.
T-A-3Rozdział fragmentów DNA i wizualizacja w żelu agarozowym.
T-A-2Identyfikacja polimorfizmu DNA przy użyciu techniki RAPD. Projektowanie rekacji łańcuchowej polimerazy PCR.
T-W-6Sprawdzian pisemny
T-A-5Wykorzystanie technik molekularnych do diagnostyki wybranych problemów hodowlanych.
T-A-4Ocena elektroforegramów, analiza podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego, odróżnianie genotypów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie postepował zgodnie z zasadami etyki i świadomie kierował swoim dalszym rozwojem zawodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0