Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Integrowane metody ochrony roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integrowane metody ochrony roślin
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,27zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z przedmiotów botanika, fizjologia roślin, gleboznawstwo, ogólna uprawa roli i roślin i szczegółowa uprawa roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.3
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.3
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.3
9
laboratoria
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.3
T-L-2Opracowywanie projektów zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych.3
T-L-3Diagnostyka najważniejszych szkodników upraw rolniczych i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami, w magazynach i przechowalniach.3
9
wykłady
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.3
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.3
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów9
A-A-3udział w konsultacjach7
A-A-4studiowanie poleconej literatury dotyczącej przedmiotu5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2udział w konsultacjach6
A-L-3zapoznanie z literaturą związaną z przedmiotem6
A-L-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć9
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń8
A-W-3udział w pisemnym zaliczeniu2
A-W-4udział w konsultacjach6
A-W-5studiowanie polecanej fachowej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami
ROL_2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1M-2, M-5, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_U01
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin
ROL_2A_U02C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1M-2, M-5, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1M-2, M-5, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
ROL_2A_D03_K02
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1M-2, M-5, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
ROL_2A_D03_K03
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1M-2, M-5, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami
2,0nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_U01
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin
2,0nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów
3,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów
2,0nie ma świadomości konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D03_K02
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D03_K03
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE, Opole, 1997
  2. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  3. Cichocka E., Czajkowska B., Goszczyński W., Kropczyńska-Linkiewicz D., Nawrocka B., Nowicki B., . Integrowane metody zwalczania szkodników i chorób w uprawach pod osłonami, SGGW, Warszawa, 1994
  4. Häni F. Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner, Vorlet., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
  5. Kochman J., Węgorek W, Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
  6. Miętkiewski R., Żurek M., Janowicz K., Zarys ochrony roślin, WSPR, Siedlce, 1990
  7. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów., PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zalecenia ochrony roślin, IOR, Poznań, 2011
  2. Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, Wyd. AR, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.3
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.3
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.3
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.3
T-L-2Opracowywanie projektów zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych.3
T-L-3Diagnostyka najważniejszych szkodników upraw rolniczych i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami, w magazynach i przechowalniach.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.3
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.3
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów9
A-A-3udział w konsultacjach7
A-A-4studiowanie poleconej literatury dotyczącej przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2udział w konsultacjach6
A-L-3zapoznanie z literaturą związaną z przedmiotem6
A-L-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń8
A-W-3udział w pisemnym zaliczeniu2
A-W-4udział w konsultacjach6
A-W-5studiowanie polecanej fachowej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_W01Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
Treści programoweT-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_U01Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów
3,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_K02Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_K03Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-A-2Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0