Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów rekreacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie terenów rekreacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analiz zróżnicowania przestrzennego terenu. Analiza materiałów kartograficznych. Terenowe metody inwentaryzacyjne. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające. Uwarunkowania dla zagospodarowania turystycznego terenu. Przegląd, wybór i adaptacja naturalnych obszarów występujących w różnych warunkach siedlisk łąkowych do celów rekreacyjnych. Przygotowanie i analiza projektów dotyczących zagospodarowania terenów rekreacyjnych.8
8
wykłady
T-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Konsultacje.4
A-A-3Studiowanie literatury.4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje.4
A-W-3Studiowanie literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O01_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
ROL_2A_W03, ROL_2A_W09C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O01_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
ROL_2A_U02C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O01_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej.
ROL_2A_K04, ROL_2A_K06C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O01_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
2,0Nie ma wiesdy z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,5Ma wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,5Ma wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni w kontekście wykorzystania rekreacyjnego.
5,0Ma wiesdę z zakresu iurządzania terenów rekreacyjnych z uwzględnieniem krajobrazów przyrodniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O01_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
2,0Nie potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego .
4,5Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu..
5,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu i argumentować jego walory użytkowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O01_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej.
2,0Brak zainteresowania studenta terenami rekreacyjnymi.
3,0Student ogólnie interesuje się terenami rekreacyjnymi.
3,5Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą.
4,0Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą wkomponowanych w w przestrzeń gospodarstwa agroturystycznego.
4,5Student wykazuje wiedzę w zakresie roli terenów rekreacyjnych w gospodarstwach agroturystycznych.
5,0Student włancza się w promocję terenów rekreacyjnych w regionie.

Literatura podstawowa

  1. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP W-wa, Warszawa, 1998
  2. Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002
  3. Bartosiewicz A, Urządzanie terenów zieleni, WSiP W-wa, Warszawa, 1998
  4. Rutkowska. B., Pawluśkiewicz. M., Trawniki - poradnik, PWRiL W-wa., Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analiz zróżnicowania przestrzennego terenu. Analiza materiałów kartograficznych. Terenowe metody inwentaryzacyjne. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające. Uwarunkowania dla zagospodarowania turystycznego terenu. Przegląd, wybór i adaptacja naturalnych obszarów występujących w różnych warunkach siedlisk łąkowych do celów rekreacyjnych. Przygotowanie i analiza projektów dotyczących zagospodarowania terenów rekreacyjnych.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Konsultacje.4
A-A-3Studiowanie literatury.4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje.4
A-W-3Studiowanie literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O01_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Treści programoweT-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiesdy z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni.
3,5Ma wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu wykorzystania krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,5Ma wiesdę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni w kontekście wykorzystania rekreacyjnego.
5,0Ma wiesdę z zakresu iurządzania terenów rekreacyjnych z uwzględnieniem krajobrazów przyrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O01_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty przekształceń krajobrazu i urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Treści programoweT-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować możliwości wykorzystania elementów krajobrazu i terenów zieleni w rekreacji.
4,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego .
4,5Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu..
5,0Potrafi opracować projekt terenu rekreacyjnego z wykorzystaniem elementów krajobrazu i argumentować jego walory użytkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O01_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań przekształceń krajobrazu oraz urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu funkcjonowania, klasyfikacji i przekształceń krajobrazu oraz umiejętność praktycznego urządzania terenów rekreacyjnych z wykorzystaniem roślinności trawiastej
Treści programoweT-W-1Podstawy ochrony i kształtowania kluczowych elementów krajobrazu. Rola siedlisk marginalnych. Bierne i aktywne metody ochrony przyrody w krajobrazie kulturowym. Rola naturalnych użytków zielonych (łąki) w spełnianiu funkcji krajobrazowych i rekreacyjnych. Wykorzystanie roślinności trawiastej do zakładania terenów rekreacyjnych o różnym przeznaczeniu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta terenami rekreacyjnymi.
3,0Student ogólnie interesuje się terenami rekreacyjnymi.
3,5Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą.
4,0Student wykazuje wiedzę w zakresie rekreacyjnego wykorzystania terenów z roślinnością zielną i drzewiastą wkomponowanych w w przestrzeń gospodarstwa agroturystycznego.
4,5Student wykazuje wiedzę w zakresie roli terenów rekreacyjnych w gospodarstwach agroturystycznych.
5,0Student włancza się w promocję terenów rekreacyjnych w regionie.