Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w badaniach rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w badaniach rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,47egzamin
laboratoriaL1 6 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
C-2Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
C-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przykładów liczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników12
12
laboratoria
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym6
6
wykłady
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie1
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń1
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie, układy doswiadczeń 1-czynnikowych2
T-W-4Porównania wielokrotne średnich2
T-W-5Układy doświadczeń 2-czynnikowych2
T-W-6Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-7Transformacje wyników, zastosowanie testów nieparametrycznych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń8
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Opracowanie prac projektowych24
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do wykładów na podstawie literatury48
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_W01
Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doswiadczeniach rolniczych
ROL_2A_W02C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_U01
Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
ROL_2A_U01C-3, C-1T-L-1, T-A-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_K01
Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie uwzględnieniem jego wpływu na srodowisko
ROL_2A_K04C-3T-L-1M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_W01
Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doswiadczeniach rolniczych
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_U01
Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz mozliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_K01
Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie uwzględnieniem jego wpływu na srodowisko
2,0
3,0Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
  2. Tretowski J., Wójcik A.R., Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Kala R. , 2002, Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przykładów liczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników12
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie1
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń1
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie, układy doswiadczeń 1-czynnikowych2
T-W-4Porównania wielokrotne średnich2
T-W-5Układy doświadczeń 2-czynnikowych2
T-W-6Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-7Transformacje wyników, zastosowanie testów nieparametrycznych2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Opracowanie prac projektowych24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do wykładów na podstawie literatury48
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B03_W01Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doswiadczeniach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów fizycznych zachodzących w glebie i roślinach oraz wiedzę z doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych dostosowanych do specyfiki doświadczeń rolniczych
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
Treści programoweT-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie, układy doswiadczeń 1-czynnikowych
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie
T-W-4Porównania wielokrotne średnich
T-W-7Transformacje wyników, zastosowanie testów nieparametrycznych
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń
T-W-5Układy doświadczeń 2-czynnikowych
T-W-6Układy doświadczeń wieloczynnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B03_U01Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
Treści programoweT-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym
T-A-1Analiza przykładów liczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz mozliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B03_K01Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie uwzględnieniem jego wpływu na srodowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników
Treści programoweT-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0