Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Przydomowe oczyszczalnie ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii oraz z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie efektywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszczenia ścieków.2
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych i tlenu metodą Winklera w ściekach. Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze2
T-A-3Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków.2
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.1
T-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.1
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej. Pisemne zaliczenie wykładów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Samodzielene przygotowanie do zaliczenia ćwizceń audytoryjnych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Konsultacje przedmiotowe4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_W01
Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
ROL_2A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-1M-1, M-4S-1
ROL_2A_O07_W02
Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
ROL_2A_W06C-1, C-3T-W-4, T-W-3M-3, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_U01
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego student potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać próbki ścieków i osadów ściekowe do analiz chemicznych.
ROL_2A_U02C-4, C-3T-A-3, T-A-1M-3, M-1, M-4S-2
ROL_2A_O07_U02
Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
ROL_2A_U07C-2, C-5, C-1T-W-4, T-A-2M-3, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków.Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
ROL_2A_K06C-2, C-4, C-3T-W-4, T-W-2, T-A-2M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_W01
Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakością środowiska
ROL_2A_O07_W02
Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków
3,0Student posaida minimalną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków
4,0Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_U01
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego student potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać próbki ścieków i osadów ściekowe do analiz chemicznych.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O07_U02
Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków.Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o zastosowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Błażejewski, Projektowanie, budowa i eksploatacja przydomowych oczyszczalni ścieków., Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2006
  2. Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi., Akaemia Rolnicza, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie efektywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszczenia ścieków.2
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych i tlenu metodą Winklera w ściekach. Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze2
T-A-3Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków.2
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.1
T-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.1
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej. Pisemne zaliczenie wykładów.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Samodzielene przygotowanie do zaliczenia ćwizceń audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Konsultacje przedmiotowe4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_W01Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
Treści programoweT-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_W02Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej. Pisemne zaliczenie wykładów.
T-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
Metody nauczaniaM-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków
3,0Student posaida minimalną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków
4,0Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_U01Po zakończeniu cyklu dydaktycznego student potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać próbki ścieków i osadów ściekowe do analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-A-3Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Obliczanie efektywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszczenia ścieków.
Metody nauczaniaM-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_U02Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce
Cel przedmiotuC-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
Treści programoweT-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej. Pisemne zaliczenie wykładów.
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych i tlenu metodą Winklera w ściekach. Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze
Metody nauczaniaM-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków.Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej. Pisemne zaliczenie wykładów.
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.
T-A-2Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych i tlenu metodą Winklera w ściekach. Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o zastosowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0