Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich konsekwencje w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zmiany klimatu i ich konsekwencje w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z geografii i meteorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi1
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi2
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi2
5
wykłady
T-W-1Przyczyny zmian klimatu1
T-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich2
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu1
T-W-4Polityka klimatyczne1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Opanowanie materiału przekazanego na zajęciach praktycznyci i zaliczenie opracowań indywidualnych7
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przyswojenie materiału przekazanego na wykładach5
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
A-W-4Studiowanie literatury3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O08_W01
Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie
ROL_2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O08_U01
Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych.
ROL_2A_U05C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O08_K01
Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
ROL_2A_K01, ROL_2A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O08_W01
Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie
2,0
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o przyczynach i skutkach zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O08_U01
Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych.
2,0
3,0Zna jedną lub dwie metody do oceny zmian, ale ma ograniczone umiejętności zastosowania ich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O08_K01
Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
2,0
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z.W. Kundzewicz, P. Kowalczak, Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Cowe E., Zmiany klimatu, PNW, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi1
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi2
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny zmian klimatu1
T-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich2
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu1
T-W-4Polityka klimatyczne1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Opanowanie materiału przekazanego na zajęciach praktycznyci i zaliczenie opracowań indywidualnych7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przyswojenie materiału przekazanego na wykładach5
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
A-W-4Studiowanie literatury3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O08_W01Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie
Treści programoweT-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu
T-W-1Przyczyny zmian klimatu
T-W-4Polityka klimatyczne
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o przyczynach i skutkach zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O08_U01Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie
Treści programoweT-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna jedną lub dwie metody do oceny zmian, ale ma ograniczone umiejętności zastosowania ich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O08_K01Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie
Treści programoweT-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu
T-W-1Przyczyny zmian klimatu
T-W-4Polityka klimatyczne
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach
S-1Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0