Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena jakości surowców rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawcza ocena jakości surowców rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę z zakresu botaniki, chemii, biochemii i analizy instrumentalnej.
W-2Student charakteryzuje najważniejsze rodzaje plonów roślinnych. Zna ich anatomię i morfologię.
W-3Student zna zagadnienia związane z przechowywaniem i obrotem żywnością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
C-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Towaroznawstwo roślin nasiennych (zboża, rośliny oleiste i strączkowe)3
T-A-2Towaroznawstwo roślin okopowych (ziemniak, burak cukrowy, warzywa okopowe)2
T-A-3Towaroznawstwo roślin specjalnych1
6
wykłady
T-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji/standaryzacji. Normy i standardy jakości.2
T-W-3Jakość i metody badania jakości towarów. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.2
T-W-4Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury15
A-A-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń10
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Matoda projektów - raport

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-1_W01
Student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
ROL_1A_W06C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3S-1, S-3
ROL_1A_O13-1_W02
Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
ROL_1A_W06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2
ROL_1A_O13-1_W03
Student charakteryzuje opakowania surowców rolniczych.
ROL_1A_W17C-3T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
ROL_1A_U13C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3
ROL_1A_O13-1_U02
Student ma umiejętność interpretacji znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
ROL_1A_U13C-3T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-1_K01
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
ROL_1A_K05C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3
ROL_1A_O13-1_K02
Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-1_W01
Student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
2,0Student nie zna wyróżników jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
ROL_1A_O13-1_W02
Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
2,0Student nie zna obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
ROL_1A_O13-1_W03
Student charakteryzuje opakowania surowców rolniczych.
2,0Student nie zna opakowań surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym opakowania surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym opakowania surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym opakowania surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym opakowania surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym opakowania surowców rolniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich technik i dokumentów normatywnych celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
ROL_1A_O13-1_U02
Student ma umiejętność interpretacji znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
2,0Student nie potrafi zinterpretować znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu podstawowym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu zadowalającym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu ponad dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
5,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu bardzo dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-1_K01
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
2,0Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksowej oceny jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
ROL_1A_O13-1_K02
Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
2,0Student nie postrzega wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,5Student ma świadomość w stopniu zadowalającym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,0Student ma świadomość w stopniu dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,5Student ma świadomość w stopniu ponad dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
5,0Student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.

Literatura podstawowa

  1. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2008
  2. Rogozińska, I., Przechowalnictwo i towaroznawstwo surowców rolniczych, Wydawnictwo ATR, Bydgoszcz, 1997
  3. Cichoń Z., Towaroznawstwo żywności. Podstawowe metody analityczne, Wydaw. AE, Kraków, 2009
  4. Czerniawska B., Michniewicz J., Opakowania żywności, AGRO Food Technology, Czeladź, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1993
  2. Rogozińska I., Przechowalnictwo i towaroznawstwo surowców rolniczych. Ćwiczenia, Wydawnictwo ATR, Bydgoszcz, 1991
  3. Ustawy, Rozporządzenia, Dyrektywy, Polskie Normy

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Towaroznawstwo roślin nasiennych (zboża, rośliny oleiste i strączkowe)3
T-A-2Towaroznawstwo roślin okopowych (ziemniak, burak cukrowy, warzywa okopowe)2
T-A-3Towaroznawstwo roślin specjalnych1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji/standaryzacji. Normy i standardy jakości.2
T-W-3Jakość i metody badania jakości towarów. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.2
T-W-4Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury15
A-A-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_W01Student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
Treści programoweT-A-3Towaroznawstwo roślin specjalnych
T-A-1Towaroznawstwo roślin nasiennych (zboża, rośliny oleiste i strączkowe)
T-A-2Towaroznawstwo roślin okopowych (ziemniak, burak cukrowy, warzywa okopowe)
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Matoda projektów - raport
M-3Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wyróżników jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_W02Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji/standaryzacji. Normy i standardy jakości.
T-W-3Jakość i metody badania jakości towarów. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_W03Student charakteryzuje opakowania surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.
Treści programoweT-W-4Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna opakowań surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym opakowania surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym opakowania surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym opakowania surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym opakowania surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym opakowania surowców rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_U01Student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-A-3Towaroznawstwo roślin specjalnych
T-A-1Towaroznawstwo roślin nasiennych (zboża, rośliny oleiste i strączkowe)
T-A-2Towaroznawstwo roślin okopowych (ziemniak, burak cukrowy, warzywa okopowe)
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji/standaryzacji. Normy i standardy jakości.
T-W-3Jakość i metody badania jakości towarów. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Matoda projektów - raport
M-3Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich technik i dokumentów normatywnych celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_U02Student ma umiejętność interpretacji znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.
Treści programoweT-W-4Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu podstawowym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu zadowalającym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu ponad dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
5,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu bardzo dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_K01Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-A-3Towaroznawstwo roślin specjalnych
T-A-1Towaroznawstwo roślin nasiennych (zboża, rośliny oleiste i strączkowe)
T-A-2Towaroznawstwo roślin okopowych (ziemniak, burak cukrowy, warzywa okopowe)
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji/standaryzacji. Normy i standardy jakości.
T-W-3Jakość i metody badania jakości towarów. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Matoda projektów - raport
M-3Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksowej oceny jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O13-1_K02Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
C-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.
Treści programoweT-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji/standaryzacji. Normy i standardy jakości.
T-W-4Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,5Student ma świadomość w stopniu zadowalającym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,0Student ma świadomość w stopniu dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,5Student ma świadomość w stopniu ponad dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
5,0Student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.