Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin jako element ochrony środowiska.2
T-A-2Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych odpadami o znaczeniu nawozowym2
T-A-3Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe.1
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
6
wykłady
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym2
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych2
T-W-3Zanieczyszczenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych1
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa2
T-W-5Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin. Pisemne zaliczenie wykładów2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach6
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych i literatury specjalistycznej6
A-W-3Przygotowanie opracowania wybranego tematu (prezentacja)6
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-1_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
ROL_1A_W05, ROL_1A_W18C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-1_U01
Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-1_K01
Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
ROL_1A_K06C-3, C-1, C-2T-W-5M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-1_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-1_U01
Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-1_K01
Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia Środowiska, Wydaw. UE Wrocław, Wrocław, 2012
  2. Bieszczad S., Sobota J. [red.], Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 1999
  3. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, II
  4. Praca zbiorowa, Przyrodnicze wykorzystanie odpadow. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB, Puławy, 2005
  2. MRiRW: MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2004, III
  3. Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz.U. z 2007 r. nr 147,poz. 1033, 2007
  4. GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin jako element ochrony środowiska.2
T-A-2Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych odpadami o znaczeniu nawozowym2
T-A-3Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe.1
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym2
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych2
T-W-3Zanieczyszczenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych1
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa2
T-W-5Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin. Pisemne zaliczenie wykładów2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach6
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych i literatury specjalistycznej6
A-W-3Przygotowanie opracowania wybranego tematu (prezentacja)6
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O08-1_W01W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
Treści programoweT-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych
T-W-5Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O08-1_U01Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić negatywne skutki chemizacji ronictwa i podać metody ich minimalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
Treści programoweT-A-3Krajowe i światowe przyklady ponadnormatywnego zastosowania pestycydów i skutki środowiskowe.
T-A-2Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb użyźnianych odpadami o znaczeniu nawozowym
T-A-1Podstawowe zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin jako element ochrony środowiska.
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym
T-W-2Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych
T-W-5Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-4Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O08-1_K01Student po zrealizowaniu programu przedmiotu będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
Treści programoweT-W-5Certyfikacja nawozów i środków ochrony roślin. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5
4,0
4,5
5,0