Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Utylizacja i zagospodarowanie odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utylizacja i zagospodarowanie odpadów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami utylizacji i unieszkodliwiania odpadów. Omówienie zasad i kryteriów oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ewidencji i klasyfikowania odpadów1
T-A-2Ocena mozliwości rolniczego wykorzystania odpadów2
T-A-3Ocena składu morfologicznego odpadów komunalnych wytwarzanych w różnych środowiskach bytowania człowieka1
T-A-4Zasady i wykonanie planu gospodarki odpadami2
6
wykłady
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa1
T-W-2Zasady postępowania z niebezpiecznymi odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania gospodarstw rolnych (np. odpady opakowaniowe po środkach ochrony roślin, przepracowane oleje1
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko2
T-W-4Kompostowanie odpadów2
T-W-5Fermentacja odpadów1
T-W-6Metody termicznego unieszkodliwania odpadów1
T-W-7Zasady przygotowania planu gospodarki odpadami1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia9
A-A-4konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczetnictwo w zajęciach9
A-W-2studiowanie literatry przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
ROL_1A_W05, ROL_1A_W18C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-2_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-2_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
ROL_1A_K06C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu materiału, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-2_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-2_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka., Wyd. Seidel Przywecki, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ewidencji i klasyfikowania odpadów1
T-A-2Ocena mozliwości rolniczego wykorzystania odpadów2
T-A-3Ocena składu morfologicznego odpadów komunalnych wytwarzanych w różnych środowiskach bytowania człowieka1
T-A-4Zasady i wykonanie planu gospodarki odpadami2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa1
T-W-2Zasady postępowania z niebezpiecznymi odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania gospodarstw rolnych (np. odpady opakowaniowe po środkach ochrony roślin, przepracowane oleje1
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko2
T-W-4Kompostowanie odpadów2
T-W-5Fermentacja odpadów1
T-W-6Metody termicznego unieszkodliwania odpadów1
T-W-7Zasady przygotowania planu gospodarki odpadami1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia9
A-A-4konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczetnictwo w zajęciach9
A-W-2studiowanie literatry przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O08-2_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami utylizacji i unieszkodliwiania odpadów. Omówienie zasad i kryteriów oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie.
Treści programoweT-A-4Zasady i wykonanie planu gospodarki odpadami
T-A-2Ocena mozliwości rolniczego wykorzystania odpadów
T-A-3Ocena składu morfologicznego odpadów komunalnych wytwarzanych w różnych środowiskach bytowania człowieka
T-A-1Zasady ewidencji i klasyfikowania odpadów
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko
T-W-5Fermentacja odpadów
T-W-4Kompostowanie odpadów
T-W-7Zasady przygotowania planu gospodarki odpadami
T-W-6Metody termicznego unieszkodliwania odpadów
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa
T-W-2Zasady postępowania z niebezpiecznymi odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania gospodarstw rolnych (np. odpady opakowaniowe po środkach ochrony roślin, przepracowane oleje
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu materiału, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O08-2_U01Student potrafi rozpoznawać zagrożenia wynikające z gospodarki odpadami komunalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami utylizacji i unieszkodliwiania odpadów. Omówienie zasad i kryteriów oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie.
Treści programoweT-A-4Zasady i wykonanie planu gospodarki odpadami
T-A-3Ocena składu morfologicznego odpadów komunalnych wytwarzanych w różnych środowiskach bytowania człowieka
T-A-1Zasady ewidencji i klasyfikowania odpadów
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko
T-W-7Zasady przygotowania planu gospodarki odpadami
T-W-2Zasady postępowania z niebezpiecznymi odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania gospodarstw rolnych (np. odpady opakowaniowe po środkach ochrony roślin, przepracowane oleje
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O08-2_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką odpadami komunalnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami utylizacji i unieszkodliwiania odpadów. Omówienie zasad i kryteriów oceny przydatności odpadów do wykorzystania w rolnictwie.
Treści programoweT-A-4Zasady i wykonanie planu gospodarki odpadami
T-A-2Ocena mozliwości rolniczego wykorzystania odpadów
T-A-3Ocena składu morfologicznego odpadów komunalnych wytwarzanych w różnych środowiskach bytowania człowieka
T-A-1Zasady ewidencji i klasyfikowania odpadów
T-W-3Ocena oddziaływania na środowisko
T-W-5Fermentacja odpadów
T-W-4Kompostowanie odpadów
T-W-7Zasady przygotowania planu gospodarki odpadami
T-W-6Metody termicznego unieszkodliwania odpadów
T-W-1Stan gospodarki odpadami w Polsce i UE na tle przepisów prawa
T-W-2Zasady postępowania z niebezpiecznymi odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania gospodarstw rolnych (np. odpady opakowaniowe po środkach ochrony roślin, przepracowane oleje
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego samodzielnie planu gospodarki odpadami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.