Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne.2
T-A-2Metodyka oceny stanu zachowania siedliska przyrodniczego - studium przypadku w oparciu o materiały żródłowe.2
T-A-3Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 dokumentujących bioróżnorodność gatunkową i ekosystemową województwa zachodniopomorskiego.2
6
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów. Kluczowe zagrożenia dla różnorodności biologicznej.2
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata1
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej1
T-W-4Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej4
T-W-5Rolnictwo przemysłowe zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej. Świadczenia ekosystemowe.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3samodzielne studiowanie treści programowych10
A-W-4przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu8
A-W-5pisemne zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2studium przypadku
M-3analiza materiałów źródłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: opracowanie pisemnego sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-1_W01
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_W06C-1T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-1_U01
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_U13C-1T-A-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1
ROL_1A_O05-1_U02
prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
ROL_1A_U14C-1T-A-3, T-A-2, T-W-4M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-1_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
ROL_1A_K06C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-1_W01
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-1_U01
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
2,0
3,0student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_O05-1_U02
prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
2,0
3,0student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-1_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R. Weigle A., Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne.2
T-A-2Metodyka oceny stanu zachowania siedliska przyrodniczego - studium przypadku w oparciu o materiały żródłowe.2
T-A-3Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 dokumentujących bioróżnorodność gatunkową i ekosystemową województwa zachodniopomorskiego.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów. Kluczowe zagrożenia dla różnorodności biologicznej.2
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata1
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej1
T-W-4Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej4
T-W-5Rolnictwo przemysłowe zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej. Świadczenia ekosystemowe.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3samodzielne studiowanie treści programowych10
A-W-4przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu8
A-W-5pisemne zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-1_W01definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-2Metodyka oceny stanu zachowania siedliska przyrodniczego - studium przypadku w oparciu o materiały żródłowe.
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów. Kluczowe zagrożenia dla różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-1_U01potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne.
T-W-5Rolnictwo przemysłowe zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej. Świadczenia ekosystemowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: opracowanie pisemnego sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-1_U02prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-3Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 dokumentujących bioróżnorodność gatunkową i ekosystemową województwa zachodniopomorskiego.
T-A-2Metodyka oceny stanu zachowania siedliska przyrodniczego - studium przypadku w oparciu o materiały żródłowe.
T-W-4Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3analiza materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-1_K01student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne.
T-A-3Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 dokumentujących bioróżnorodność gatunkową i ekosystemową województwa zachodniopomorskiego.
T-A-2Metodyka oceny stanu zachowania siedliska przyrodniczego - studium przypadku w oparciu o materiały żródłowe.
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-W-4Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej
T-W-5Rolnictwo przemysłowe zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej. Świadczenia ekosystemowe.
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów. Kluczowe zagrożenia dla różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2studium przypadku
M-3analiza materiałów źródłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0