Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia zwierząt z anatomią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia zwierząt z anatomią
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,50,33zaliczenie
wykładyW3 12 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.1
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.1
T-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Przemiany w przedżołądkach. Trawienie i wchłanianie w jelitach. Rola trzustki i wątroby.1
T-A-4Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.1
T-A-5Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.1
T-A-6Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka.1
6
wykłady
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Układ nerwowy. Podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.2
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.2
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.2
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek.2
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.1
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.1
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.1
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć.20
A-A-3Ugruntowanie wiedzy i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.19
45
wykłady
A-W-1Samodzielne ugruntowanie wiadomości podawanych w czasie wykładów.23
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia materiału.10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach12
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie pisemnego sprawdzianu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B08_W01
Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
ROL_1A_W01, ROL_1A_W12C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B08_U01
Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
ROL_1A_U06C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-3, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B08_K01
Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
ROL_1A_K05C-2, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B08_W01
Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
2,0Nie zna podstaw anatomii i fizjologii organizmu. Nie potrafi analizować i interpretować procesów metabolicznych zachodzących w wybranych narządach. Nie rozumie zależności między zdrowiem zwierzęcia a wydajnością produkcji.
3,0Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt.
3,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Dostatecznie potrafi opisać uwarunkowania anatomiczne i fizjologiczne procesów zachodzących w wybranych narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, jednak z zastrzeżeniami.
4,0Dobrze zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, z niewielkimi zastrzeżeniami.
4,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Potrafi analizować i dobrze opisać procesy zachodzące w wielu narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy homeostazą, a zdrowiem zwierząt a ich wydajnością.
5,0Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Rozumie i umie analizować oraz interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B08_U01
Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
2,0Nie posiada umiejętności wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności.
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami.
3,5Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Posiada dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych, jednak z zastrzeżeniami.
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje dużą umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych.
5,0Posiada bardzo dobrą umiejętność analizowania, interpretowania i wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B08_K01
Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
2,0Nie potrafi podać zależności, związku pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a zdrowiem i produkcyjnością zwierząt. Nie ma świadomości znaczenia dobrostanu zwierząt w produkcji żywności i odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,0Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,5Potrafi wskazać większość zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,0Potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada dużą świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,5Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, jednak z niewielkimi zastrzeżeniami.
5,0Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, bez zastrzeżeń.

Literatura podstawowa

  1. Dusza L. (red.), Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2013, ISBN 978-83-7299-867-5
  2. Krzymowski T., Przała J. (red.), Fizjologia zwierząt., PWRiL, Warszawa, 2015, ISBN 978-83-09-01161-3

Literatura dodatkowa

  1. von Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych, tom. 1, 2, Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
  2. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.1
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.1
T-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Przemiany w przedżołądkach. Trawienie i wchłanianie w jelitach. Rola trzustki i wątroby.1
T-A-4Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.1
T-A-5Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.1
T-A-6Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Układ nerwowy. Podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.2
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.2
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.2
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek.2
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.1
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.1
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.1
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć.20
A-A-3Ugruntowanie wiedzy i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.19
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne ugruntowanie wiadomości podawanych w czasie wykładów.23
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia materiału.10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B08_W01Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji zwierzęcej i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
Treści programoweT-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Przemiany w przedżołądkach. Trawienie i wchłanianie w jelitach. Rola trzustki i wątroby.
T-A-5Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.
T-A-6Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka.
T-A-4Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek.
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Układ nerwowy. Podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie pisemnego sprawdzianu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw anatomii i fizjologii organizmu. Nie potrafi analizować i interpretować procesów metabolicznych zachodzących w wybranych narządach. Nie rozumie zależności między zdrowiem zwierzęcia a wydajnością produkcji.
3,0Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt.
3,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Dostatecznie potrafi opisać uwarunkowania anatomiczne i fizjologiczne procesów zachodzących w wybranych narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, jednak z zastrzeżeniami.
4,0Dobrze zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, z niewielkimi zastrzeżeniami.
4,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Potrafi analizować i dobrze opisać procesy zachodzące w wielu narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy homeostazą, a zdrowiem zwierząt a ich wydajnością.
5,0Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Rozumie i umie analizować oraz interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B08_U01Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U06Potrafi opisać wymagania stawiane przy chowie podstawowych zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
Treści programoweT-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Przemiany w przedżołądkach. Trawienie i wchłanianie w jelitach. Rola trzustki i wątroby.
T-A-5Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.
T-A-6Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka.
T-A-4Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Układ nerwowy. Podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie pisemnego sprawdzianu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności.
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami.
3,5Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Posiada dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych, jednak z zastrzeżeniami.
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje dużą umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych.
5,0Posiada bardzo dobrą umiejętność analizowania, interpretowania i wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B08_K01Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
Treści programoweT-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Przemiany w przedżołądkach. Trawienie i wchłanianie w jelitach. Rola trzustki i wątroby.
T-A-5Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.
T-A-4Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek.
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Układ nerwowy. Podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie pisemnego sprawdzianu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać zależności, związku pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a zdrowiem i produkcyjnością zwierząt. Nie ma świadomości znaczenia dobrostanu zwierząt w produkcji żywności i odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,0Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,5Potrafi wskazać większość zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,0Potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada dużą świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,5Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, jednak z niewielkimi zastrzeżeniami.
5,0Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, bez zastrzeżeń.