Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb
W-2Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-4Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.2
9
wykłady
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.1
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów3
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.1
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.3
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości1
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).1
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.1
T-W-9Surowce mineralne Polski.1
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1labolatoria9
A-L-2konsultacje15
A-L-3praca w domu36
60
wykłady
A-W-1wykłady18
A-W-2bibloteka15
A-W-3praca w domu27
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
M-4Wykład -metoda podająca
M-5Audytoria- metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-4Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe
S-5Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
ROL_1A_W04C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-11, T-W-6M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
ROL_1A_U02C-3, C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06C-3, C-2, C-1T-L-6, T-W-10, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, potrafi ocenić wasciwości i funkcje gleby w dostatecznym stopniu. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmem sorpcji glebowej jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tego zjawiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna systemy oceny wartości gleb i korzysta z nich w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,0Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  3. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  4. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  5. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
  6. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  3. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  4. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.1
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów3
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.1
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.3
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości1
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).1
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.1
T-W-9Surowce mineralne Polski.1
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1labolatoria9
A-L-2konsultacje15
A-L-3praca w domu36
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady18
A-W-2bibloteka15
A-W-3praca w domu27
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_W01Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W04Zna funkcje i charakterystykę gleb Polski
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
Treści programoweT-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.
T-W-9Surowce mineralne Polski.
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, potrafi ocenić wasciwości i funkcje gleby w dostatecznym stopniu. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmem sorpcji glebowej jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tego zjawiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_U01Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
Treści programoweT-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna systemy oceny wartości gleb i korzysta z nich w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_K01Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
Treści programoweT-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-1Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0