Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>, Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,50,56zaliczenie
laboratoriaL2 18 2,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu geometrii euklidesowej oraz podstawowa umiejętność obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie normalizacji dotyczącej wykonywania rysunków technicznych, nabycie umiejetności czytania rysunków technicznych, opanowanie umiejętności odręcznego wykonywania rysunków oraz z zastosowaniem programu komputerowego
C-2poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania
C-3nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych
C-4opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
C-5poszerzenie wyobraźni przestrzennej
C-6wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1kreślenie konstrukcji geometrycznych1
T-L-2przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania prostokątnego - widoki, przekroje5
T-L-3rysunek wykonawczy obiektu2
T-L-4przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania aksonometrycznego2
T-L-5wkonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD8
18
wykłady
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym1
T-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne2
T-W-3elementy rysunku budowlanego2
T-W-4zasady wymiarowania w rysunku technicznym2
T-W-5komputerowy zapis konstrukcji2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania42
A-L-3konsultacje15
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2przygotowanie do wykładów5
A-W-3przygotowanie opracowania z wybranych zagadnień dotyczących normalizacji w rysunku technicznym27
A-W-4konsultacje4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
S-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A06_W01
poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych
ROL_1A_W19C-2, C-6T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A06_U01
umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych
ROL_1A_U09C-4, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-2S-2
ROL_1A_A06_U02
poszerzenie wyobraźni przestrzennej
ROL_1A_U09C-5T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A06_K01
świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
ROL_1A_K02, ROL_1A_K03C-6T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A06_W01
poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A06_U01
umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, ale oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_A06_U02
poszerzenie wyobraźni przestrzennej
2,0
3,0rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A06_K01
świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2011, 2
  2. Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24
  3. AutoCAD Podręcznik użytkownika, https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/learn-explore#?sort=score, 2016

Literatura dodatkowa

  1. www.cad.pl
  2. Bartosz Czarnecki, Rysunek techniczny i planistyczny, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, 2003, 2
  3. Polski Komitet Normalizacyjny, normy przedmiotowe - między innymi: PN-EN ISO 7519:1999, PN-B-01025:2004, PN-B-01030:2000, PN-ISO 129:1996, PN-B-01029:2000, PN-EN ISO 11091:2001, PN-B-01027:2002, Wydawnictwo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1kreślenie konstrukcji geometrycznych1
T-L-2przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania prostokątnego - widoki, przekroje5
T-L-3rysunek wykonawczy obiektu2
T-L-4przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania aksonometrycznego2
T-L-5wkonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD8
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym1
T-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne2
T-W-3elementy rysunku budowlanego2
T-W-4zasady wymiarowania w rysunku technicznym2
T-W-5komputerowy zapis konstrukcji2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania42
A-L-3konsultacje15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2przygotowanie do wykładów5
A-W-3przygotowanie opracowania z wybranych zagadnień dotyczących normalizacji w rysunku technicznym27
A-W-4konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A06_W01poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania
C-6wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji
Treści programoweT-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym
T-W-5komputerowy zapis konstrukcji
T-W-4zasady wymiarowania w rysunku technicznym
T-W-3elementy rysunku budowlanego
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A06_U01umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U09Potrafi zaprojektować proste urządzenie techniczne
Cel przedmiotuC-4opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
C-3nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych
Treści programoweT-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym
T-W-5komputerowy zapis konstrukcji
T-W-4zasady wymiarowania w rysunku technicznym
T-W-3elementy rysunku budowlanego
T-L-3rysunek wykonawczy obiektu
T-L-5wkonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
T-L-1kreślenie konstrukcji geometrycznych
T-L-4przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania aksonometrycznego
T-L-2przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania prostokątnego - widoki, przekroje
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, ale oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A06_U02poszerzenie wyobraźni przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U09Potrafi zaprojektować proste urządzenie techniczne
Cel przedmiotuC-5poszerzenie wyobraźni przestrzennej
Treści programoweT-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne
T-W-5komputerowy zapis konstrukcji
T-W-4zasady wymiarowania w rysunku technicznym
T-W-3elementy rysunku budowlanego
T-L-3rysunek wykonawczy obiektu
T-L-5wkonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
T-L-4przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania aksonometrycznego
T-L-2przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania prostokątnego - widoki, przekroje
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A06_K01świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-6wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji
Treści programoweT-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje, rzutowanie aksonometryczne
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym
T-W-5komputerowy zapis konstrukcji
T-W-4zasady wymiarowania w rysunku technicznym
T-W-3elementy rysunku budowlanego
T-L-3rysunek wykonawczy obiektu
T-L-5wkonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
T-L-1kreślenie konstrukcji geometrycznych
T-L-4przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania aksonometrycznego
T-L-2przedstawianie obiektu z zastosowaniem rzutowania prostokątnego - widoki, przekroje
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0