Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Melioracje wodne i nawadnianie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje wodne i nawadnianie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,23zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,48zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy gleboznawstwa melioracyjnego4
T-A-2Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci w glebie4
T-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania4
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień3
T-A-5Określanie potrzeb wodnych wybranych roślin5
20
laboratoria
T-L-1Projekt odwodnienia wybranego obszaru5
T-L-2Projekt nawodnienia wybranej uprawy ogrodniczej (truskawka, marchew, cebula, ogórek)5
10
wykłady
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji5
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej4
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych3
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami4
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania3
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.2
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą3
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych6
A-A-3Przygotowanie do zaliczeń4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-L-2Konsultacje projektów10
A-L-3Studiowanie literatury10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych15
A-W-3Konsultacje wybranych zagadnień do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
OG_1A_W04C-2, C-1T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
OG_1A_U06C-2, C-1T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
OG_1A_K01C-2, C-1T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych T.I, T II, PWRiL, Warszawa, 1987
  2. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd.IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  3. Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
  4. Cieśliński Zb, Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
  2. Marcilonek St., Eksploatacja urządzeń melioracyjnychg, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy gleboznawstwa melioracyjnego4
T-A-2Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci w glebie4
T-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania4
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień3
T-A-5Określanie potrzeb wodnych wybranych roślin5
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt odwodnienia wybranego obszaru5
T-L-2Projekt nawodnienia wybranej uprawy ogrodniczej (truskawka, marchew, cebula, ogórek)5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji5
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej4
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych3
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami4
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania3
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.2
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą3
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych6
A-A-3Przygotowanie do zaliczeń4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-L-2Konsultacje projektów10
A-L-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych15
A-W-3Konsultacje wybranych zagadnień do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C04_W01umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Treści programoweT-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C04_U01potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Treści programoweT-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C04_K01postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
Treści programoweT-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0