Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne trendy w opakowalnictwie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Opakowania żywności
Przedmiot Nowoczesne trendy w opakowalnictwie żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w surowcach i produktach żywnościowych
W-2Student zna zagadnienia z zakresu przechowalnictwa produktów żywnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjami opakowań, ich rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności
C-2Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru odpowiedniego opakowania do danego rodzaju produktu żywnościowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systemy pakowania żywności (systemy jedno- i wielofunkcyjne oraz systemy specyficzne)5
T-A-2Ocena wpływu opakowania na jakość i trwałość produktu5
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania żywności oraz stosowanych w obrocie owocami, warzywami oraz przetworami owocowo-warzywnymi3
T-W-2Charakterystyka folii opakowaniowych2
T-W-3Opakowania aktywne i inteligentne2
T-W-4Opakowania ekologiczne oraz przeznaczone do żywności ekologicznej3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury3
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu2
15
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-O2_W01
Student posiada wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz materiałach opakowaniowych
OG_1A_W19C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-O2_U01
Student potrafi ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
OG_1A_U06C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-O2_K01
Student ma świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
OG_1A_K03, OG_1A_K04C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-O2_W01
Student posiada wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz materiałach opakowaniowych
2,0Student nie posiada wiedzy o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
3,5Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
4,5Student posiada w stopniu ponad dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-O2_U01
Student potrafi ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
2,0Student nie potrafi ocenić jakości opakowań i ich zgodności z obowiązującymi standardami
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
4,0Student potrafi w stopniu dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-O2_K01
Student ma świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
2,0Student nie ma świadomości roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
3,0Student ma w stopniu podstawowym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
3,5Student ma w stopniu zadowalającym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
4,5Student ma w stopniu ponad dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
5,0Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk W., Ekologiczne problemy jakości wyrobów, Wydaw. Naukowe PTTŻ, Kraków, 2002
  2. Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania żywności, AGRO Food Technology, Czeladź, 1998
  3. Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologii Żywności, Kraków, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Postęp techniczny w opakowalnictwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systemy pakowania żywności (systemy jedno- i wielofunkcyjne oraz systemy specyficzne)5
T-A-2Ocena wpływu opakowania na jakość i trwałość produktu5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania żywności oraz stosowanych w obrocie owocami, warzywami oraz przetworami owocowo-warzywnymi3
T-W-2Charakterystyka folii opakowaniowych2
T-W-3Opakowania aktywne i inteligentne2
T-W-4Opakowania ekologiczne oraz przeznaczone do żywności ekologicznej3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury3
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O2_W01Student posiada wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz materiałach opakowaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru odpowiedniego opakowania do danego rodzaju produktu żywnościowego
C-1Zapoznanie studentów z funkcjami opakowań, ich rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności
Treści programoweT-W-1Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania żywności oraz stosowanych w obrocie owocami, warzywami oraz przetworami owocowo-warzywnymi
T-W-4Opakowania ekologiczne oraz przeznaczone do żywności ekologicznej
T-W-3Opakowania aktywne i inteligentne
T-W-2Charakterystyka folii opakowaniowych
T-A-1Systemy pakowania żywności (systemy jedno- i wielofunkcyjne oraz systemy specyficzne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
3,5Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
4,5Student posiada w stopniu ponad dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O2_U01Student potrafi ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru odpowiedniego opakowania do danego rodzaju produktu żywnościowego
C-1Zapoznanie studentów z funkcjami opakowań, ich rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności
Treści programoweT-W-1Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania żywności oraz stosowanych w obrocie owocami, warzywami oraz przetworami owocowo-warzywnymi
T-W-4Opakowania ekologiczne oraz przeznaczone do żywności ekologicznej
T-W-3Opakowania aktywne i inteligentne
T-W-2Charakterystyka folii opakowaniowych
T-A-1Systemy pakowania żywności (systemy jedno- i wielofunkcyjne oraz systemy specyficzne)
T-A-2Ocena wpływu opakowania na jakość i trwałość produktu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić jakości opakowań i ich zgodności z obowiązującymi standardami
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
4,0Student potrafi w stopniu dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O2_K01Student ma świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru odpowiedniego opakowania do danego rodzaju produktu żywnościowego
C-1Zapoznanie studentów z funkcjami opakowań, ich rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności
Treści programoweT-W-1Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania żywności oraz stosowanych w obrocie owocami, warzywami oraz przetworami owocowo-warzywnymi
T-W-4Opakowania ekologiczne oraz przeznaczone do żywności ekologicznej
T-W-3Opakowania aktywne i inteligentne
T-W-2Charakterystyka folii opakowaniowych
T-A-1Systemy pakowania żywności (systemy jedno- i wielofunkcyjne oraz systemy specyficzne)
T-A-2Ocena wpływu opakowania na jakość i trwałość produktu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
3,0Student ma w stopniu podstawowym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
3,5Student ma w stopniu zadowalającym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
4,5Student ma w stopniu ponad dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska
5,0Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska