Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 25 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii nieorganicznej, podstawy gleboznawstwa,podstawy fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych
C-2Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych
C-3Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
C-4Umiejętność wyliczania dawek nawozów w zależności od potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin ogrodniczych oraz z podstawowymi zasadami opracowywania projektu nawożenia roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby, podłoży , ziem ogrodniczych oraz z hydroponik.2
T-A-2Oznaczanie krzywej neutralizacji gleb i ziem ogrodniczych oraz ich zasolenie.1
T-A-3Zasada metody oznaczenia zawartości ogólnej makroskładników w podłożach metodą Nowosielskiego. Oznaczanie fosforu metodą Egnera-Rihma.2
T-A-4Demonstracja nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych.2
T-A-5Obliczanie wykorzystania skaldników pokarmowych przerz rośliny z nawozów.1
T-A-6Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w oparciu o ich potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin oraz zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstwawowe prawa o nawozach i nawozeniu. Diagnostyka zasobności gleb i podłoży w składaniki pokarmowe. Liczby graniczne, klasy zasobości gleb w makro- i mikroskładniki.4
T-W-2Gleba i podłoża jako środowisko odzywcze i źródło skałdników pokarmowych dla roślin.3
T-W-3Metody pobierania próbek roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Dokarmianie dolistne roślin4
T-W-4Określenie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych2
T-W-5Zasady stosowania i przechowywania nawozów jednio i wieloskładnikowych stosowanych w ogrodnictwie. Nawozy o spowolnionym działaniu3
T-W-6Wartość nawozowa nawozów nautalnych, organicznych i organiczno-mineralnych stosowanych w uprawie roslin.3
T-W-7Technika nawożenia wybranych roślin ogrodniczych w uprawie polowej3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia roślin ogrodnicznych.Pisemen zaliczenie wykładów.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego8
A-A-3Konsultacje8
A-A-4Samodzielen studiowanie literatury przedmiotowej5
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu2
A-W-3samodzielene przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej2
A-W-4przygotowanie do kolokwium2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-3Metody praktyczne: demonstracja i mieszanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków.
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Samodzielna praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-D_W01
Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska.
OG_1A_W09C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1M-2, M-1, M-4, M-5, M-6S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-D_U01
Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów
OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11C-3T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-2, M-4, M-3, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-D_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
OG_1A_K04C-1, C-3, C-4T-A-6, T-W-1M-2, M-1, M-4S-2
OG_1A_O01-D_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
OG_1A_K06C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-4M-2, M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-D_W01
Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-D_U01
Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-D_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_O01-D_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Breś, Nawożenie roślin ogrodniczych. Diagnostyka potrzeb nawozowych., Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, II
  2. A. Domagała-Świątkiewicz, Najważniejsze nawożenie, Działkowiec, Warszawa, 2004
  3. J. Stojanowska, Opracowanie zaleceń nawozowych w ogrodnictwie, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  4. 5. M. Czekalski, Liściaste krzewy ozdobne, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2006, II
  5. 7. H. Chmiel, Uprawa roślin ozdobnych, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2003, I
  6. 8. W. Sady, Nawożenie warzyw polowych, Wyd. Plantpress sp.z.o.o., Kraków, 2003, I

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby, podłoży , ziem ogrodniczych oraz z hydroponik.2
T-A-2Oznaczanie krzywej neutralizacji gleb i ziem ogrodniczych oraz ich zasolenie.1
T-A-3Zasada metody oznaczenia zawartości ogólnej makroskładników w podłożach metodą Nowosielskiego. Oznaczanie fosforu metodą Egnera-Rihma.2
T-A-4Demonstracja nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych.2
T-A-5Obliczanie wykorzystania skaldników pokarmowych przerz rośliny z nawozów.1
T-A-6Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w oparciu o ich potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin oraz zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstwawowe prawa o nawozach i nawozeniu. Diagnostyka zasobności gleb i podłoży w składaniki pokarmowe. Liczby graniczne, klasy zasobości gleb w makro- i mikroskładniki.4
T-W-2Gleba i podłoża jako środowisko odzywcze i źródło skałdników pokarmowych dla roślin.3
T-W-3Metody pobierania próbek roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Dokarmianie dolistne roślin4
T-W-4Określenie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych2
T-W-5Zasady stosowania i przechowywania nawozów jednio i wieloskładnikowych stosowanych w ogrodnictwie. Nawozy o spowolnionym działaniu3
T-W-6Wartość nawozowa nawozów nautalnych, organicznych i organiczno-mineralnych stosowanych w uprawie roslin.3
T-W-7Technika nawożenia wybranych roślin ogrodniczych w uprawie polowej3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia roślin ogrodnicznych.Pisemen zaliczenie wykładów.3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego8
A-A-3Konsultacje8
A-A-4Samodzielen studiowanie literatury przedmiotowej5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu2
A-W-3samodzielene przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej2
A-W-4przygotowanie do kolokwium2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-D_W01Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych
C-1Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych
Treści programoweT-A-3Zasada metody oznaczenia zawartości ogólnej makroskładników w podłożach metodą Nowosielskiego. Oznaczanie fosforu metodą Egnera-Rihma.
T-A-2Oznaczanie krzywej neutralizacji gleb i ziem ogrodniczych oraz ich zasolenie.
T-A-4Demonstracja nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych.
T-A-5Obliczanie wykorzystania skaldników pokarmowych przerz rośliny z nawozów.
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstwawowe prawa o nawozach i nawozeniu. Diagnostyka zasobności gleb i podłoży w składaniki pokarmowe. Liczby graniczne, klasy zasobości gleb w makro- i mikroskładniki.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-D_U01Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
Treści programoweT-A-3Zasada metody oznaczenia zawartości ogólnej makroskładników w podłożach metodą Nowosielskiego. Oznaczanie fosforu metodą Egnera-Rihma.
T-A-2Oznaczanie krzywej neutralizacji gleb i ziem ogrodniczych oraz ich zasolenie.
T-A-4Demonstracja nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych.
T-A-5Obliczanie wykorzystania skaldników pokarmowych przerz rośliny z nawozów.
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby, podłoży , ziem ogrodniczych oraz z hydroponik.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Metody praktyczne: demonstracja i mieszanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków.
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-D_K01Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych
C-3Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
C-4Umiejętność wyliczania dawek nawozów w zależności od potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin ogrodniczych oraz z podstawowymi zasadami opracowywania projektu nawożenia roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-6Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w oparciu o ich potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin oraz zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstwawowe prawa o nawozach i nawozeniu. Diagnostyka zasobności gleb i podłoży w składaniki pokarmowe. Liczby graniczne, klasy zasobości gleb w makro- i mikroskładniki.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-D_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych
C-3Umiejętność zasady interpretacji analiz chemicznych i fizycznych części wskaźnikowych roślin ogrodniczych i ozdobnych oraz z efektami nawozowymi
Treści programoweT-A-2Oznaczanie krzywej neutralizacji gleb i ziem ogrodniczych oraz ich zasolenie.
T-A-4Demonstracja nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych. Środki wspomagające uprawę roślin ogrodniczych.
T-A-6Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w oparciu o ich potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin oraz zasobność gleb lub podłoży w składniki pokarmowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-4Określenie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-1Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0