Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin warzywnych i zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin warzywnych i zielarskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z warzywnictwa i zielarstwa, fizjologii roślin i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania warzyw oraz kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. |
C-2 | Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w warzywach i ziołach. |
C-3 | Zwrócenie uwagi na właściwości tecznizce pzrypraw tropikalnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii. |
C-4 | Zapoznanie z biologią i występowaniem znanych i mniej znanych przypraw tropikalnych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi i dietetycznymi wybranych gatunków warzyw i ziól. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastosowanie kulinarne warzyw i przypraw w różnych krajach i kulturach | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie warzyw i ziół w żywieniu człowieka. Spożycie warzyw i ziół w kraju i na świecie. Związki biologicznie czynne występujące w warzywach. | 5 |
T-W-2 | Wykorzystanie specyficznych dla regionu roślin przyprawowych i przypraw tropikalnych w kuchniach świata. | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | zaliczenie | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, świeży materiał roślinny |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz) |
M-4 | Wykład problemowy |
M-5 | metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny, przyprawy egzotyczne |
M-6 | metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C17_W01 Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. | OG_2A_W07 | — | — | C-5 | T-W-1 | M-5, M-4, M-6 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C17_U02 Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia. | OG_2A_U06 | — | — | C-5 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-5, M-4, M-6 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C17_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | OG_2A_K02 | — | — | C-4, C-5 | T-W-2 | M-5, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C17_W01 Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach. | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka. | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka. | |
4,5 | Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu powiązań pomiędzy występowaniem związków biologicznie czynnych a zdrowiem człowieka. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach oraz ich roli w utrzymaniu zdrowia człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C17_U02 Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia. | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejętności. |
3,0 | Student ma ograniczoną umiejętnośc właściwego doboru warzyw i przypraw w codziennej diecie, nie potrafi wskazać ch wpływu na jakośc pożywienia. | |
3,5 | Student posiadł umiejętność właściwego wykorzystania warzyw i przypraw w codziennej diecie, ma pojęcie odnośnie ich wpływu na jakość pożywienia. | |
4,0 | Student potrafi skomponować zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw , wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia. | |
4,5 | Student swobodnie komponuje zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw, wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia. | |
5,0 | Student eksperymentuje w komponowaniu zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i praypraw, bardzo dobrze zna ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C17_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | 2,0 | Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się |
3,0 | Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się | |
3,5 | Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | |
4,5 | Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich |
Literatura podstawowa
- Czikow P., Łaptiew J., Rośliny lecznicze i bogate w witaminy, PWRiL, Warszawa, Warszawa, 1982
- Kozłowski J., Buchwald U., Forycka A., Szczyglewska D., Rośliny i surowce lecznicze, Instytut Włókien Sztucznych i Roślin Zielarskich, Poznań, 2009
- Rejewski M., Rośliny przyprawowe i używki roślinne., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i leśne, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Hański B., Nasze zdrowie, Świat Książki, Warszawa, 1993