Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,50,25zaliczenie
laboratoriaL2 9 1,50,25zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie ponadgimnazjalnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.3
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.3
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.2
T-A-4Wskaźnik produktywności roślin.1
9
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.2
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin2
9
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin4
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).4
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.2
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.3
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.2
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.2
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3studiowanie fachowej literatury15
A-A-4konsultacje6
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych11
A-L-3przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Studiowanie literatury13
A-L-5konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
OG_1A_W04C-1T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2
OG_1A_B09_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
OG_1A_W04C-2T-A-3, T-L-1, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2
OG_1A_B09_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
OG_1A_W04C-3T-A-2, T-L-3, T-W-4M-5, M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
OG_1A_U08C-2, C-4, C-3T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-4, M-1S-1
OG_1A_B09_U02
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
OG_1A_U05C-2, C-4, C-3T-A-4, T-A-2, T-L-4, T-W-3, T-W-6M-5, M-4, M-1S-2, S-1
OG_1A_B09_U03
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
OG_1A_U18C-2, C-4, C-3T-A-3, T-A-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-5, M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B09_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
OG_1A_K01C-1, C-2, C-4, C-3T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-L-1, T-L-3, T-A-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-4, T-L-4, T-W-4, T-A-1M-5, M-2, M-3, M-4, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0
3,0student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_U01
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_U02
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B09_U03
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
2,0
3,0potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B09_K01
Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002
  3. Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz. I i II, Wydawnictwo AR, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.3
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.3
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.2
T-A-4Wskaźnik produktywności roślin.1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.2
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin4
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).4
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.2
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.3
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.2
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.2
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3studiowanie fachowej literatury15
A-A-4konsultacje6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych11
A-L-3przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Studiowanie literatury13
A-L-5konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_W01Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
Metody nauczaniaM-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_W02Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
Treści programoweT-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
Metody nauczaniaM-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_W03Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
Metody nauczaniaM-5Pokaz, prezentacja.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_U01Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_U02Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-4Wskaźnik produktywności roślin.
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.
Metody nauczaniaM-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_U03Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych oraz poszerzania tych umiejętności przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.
Metody nauczaniaM-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B09_K01Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin
Treści programoweT-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin.
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-A-3Reakcje ruchowe roślin.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-A-4Wskaźnik produktywności roślin.
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie.
Metody nauczaniaM-5Pokaz, prezentacja.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0