Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Estetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Estetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.2
T-W-2Systemy filozoficzne ikoncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.1
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po współczesność podzieło awangardowe iponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.2
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, Średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.1
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy.2
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.1
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.1
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.1
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ nakształtowanie otoczenia.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A09-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście j wiedzy na temat podstawowychwartości kulturowych.
OG_1A_W21C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A09-E_U01
Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
OG_1A_U16C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A09-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
OG_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A09-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście j wiedzy na temat podstawowychwartości kulturowych.
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A09-E_U01
Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
2,0
3,0Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A09-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Umberto Eco, Historia piękna, Rebis, Poznań, 2009
  2. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Rebis, Poznań, 2009
  3. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Michał Ostrowicki, Wirtualne realia. Estetyka w epoce elektroniki, Universitas, Kraków, 2006
  2. John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008
  3. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o., Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.2
T-W-2Systemy filozoficzne ikoncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.1
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po współczesność podzieło awangardowe iponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.2
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, Średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.1
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy.2
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.1
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.1
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.1
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ nakształtowanie otoczenia.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-E_W01Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście j wiedzy na temat podstawowychwartości kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W21student posiada wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, Średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ nakształtowanie otoczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-E_U01Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U16student posiada umiejętność oceny znaczenia w życiu człowieka zagadnień wynikających z nauk humanistycznych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
Treści programoweT-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.
T-W-2Systemy filozoficzne ikoncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po współczesność podzieło awangardowe iponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, Średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ nakształtowanie otoczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Programy etyczne i kodeksy postępowania analizuje poprawnie w aspekcie konkretnych sytuacji ich obowiązywania. Zauważa ich konieczność do regulowania życia społecznego. Poprawna interpretacja dotyczy 60% zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-E_K01Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
Treści programoweT-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska ) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu, Średniowiecze.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-7Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ nakształtowanie otoczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0