Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Metody ograniczenia emisji gazów cieplarnianych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,80,40zaliczenie
wykładyW1 15 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości podstawowe z zakresu fizyki, chemii oraz matematyki na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących parametrów fizykochemicznych gazów.4
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.4
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.2
10
wykłady
T-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych.4
T-W-2Analiza technicznego potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-3Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)2
T-W-4Analiza ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-5Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.2
T-W-6Handel uprawnieniami do emisji jako ekonomiczny instrument ochrony środowiska.2
T-W-7Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach i rozwiazywanie modelowych zadań5
A-A-3Konsultacje.5
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczen audytoryjnych.4
24
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.6
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Przygotowanie sie do pisemnego zaliczenia wykładów4
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczen audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C04_W01
Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
OZE_2A_W04C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C04_U01
Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski.
OZE_2A_U04C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C04_K01
Student jest świadomy przedsiewzięć i strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych.
OZE_2A_K02, OZE_2A_K03C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C04_W01
Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitirowania emisji gazów cieplarnianych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
3,5Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
4,0Studnet posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów gazów cieplarnianych.
4,5Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
5,0Student posiada w stopniu wyróżniającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod graniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C04_U01
Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski.
2,0Student nie wykazuje umiejętności obliczania emisji gazów cieplarnianych. Nie potrafi opisać procesów z zakresu redukcji gazów cieplarnianych.
3,0Student wykazuje dostateczną umiejętność obliczania wielkości emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych.
3,5Student wykazuje zadowalającą umiejętność obliczania wielkości emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu zadowalającym potrafi opisać procesy związane z redukcją gazów cieplarnianych.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje umiejętność obliczania emisji gazów ciepalrnianych oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy związane z emisją ww. gazów.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje umiejętność obliczania emisji gazów cieplarnianych oraz w stopniu bardzo dobrym optrsfi opisać procesy związane z emisją ww. gazów.
5,0Student w stopniu wyróżniającym wykazuje umiejętność emisji obliczania gazów cieplarnianych oraz w stopniu wyróżniającym potrafi opisać procesy związane z redukcją ww. gazów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C04_K01
Student jest świadomy przedsiewzięć i strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych.
2,0Student nie wykazuje świadomości przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
3,0Student wykazuje dostateczną świadomość przedsięwzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
3,5Student wykazuje zadowalającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,0Student wykazuje dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
5,0Student wykazuje wyróżniającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Jana Konieczyńskiego, Ochrona powietrza w teorii i praktyce., Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska Polskiej Akademii Nauk, 2012, T1/2
  2. R. Zarzycki, Procesy i technologie ochrony atmosfery, Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, Kalisz, 2016
  3. J. Baran, A. Janik, A. Ryszko, Handel emisjami w teorii i praktyce, CeDeWu, Warszawa, 2011
  4. J. Konieczyński, Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami : metody, aparatura i instalacje., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Szklarczyk M., Ochrona atmosfery, UWM, Olsztyn, 2001
  2. Protokół z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzony w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., Dz. U. 2005 Nr 203, poz. 1684., 1997
  3. Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2003., 2003
  4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, Dz. Urz. UE L 140 z 5.6.2009., 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących parametrów fizykochemicznych gazów.4
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.4
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych.4
T-W-2Analiza technicznego potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-3Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)2
T-W-4Analiza ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych.2
T-W-5Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.2
T-W-6Handel uprawnieniami do emisji jako ekonomiczny instrument ochrony środowiska.2
T-W-7Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach i rozwiazywanie modelowych zadań5
A-A-3Konsultacje.5
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczen audytoryjnych.4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.6
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Przygotowanie sie do pisemnego zaliczenia wykładów4
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C04_W01Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W04posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy, zasad i metod integrowania konwencjonalnych nośników energetycznych z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii, a także pogłębioną wiedzę na temat rozwoju energetyki w aspekcie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Treści programoweT-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych.
T-W-6Handel uprawnieniami do emisji jako ekonomiczny instrument ochrony środowiska.
T-W-2Analiza technicznego potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych.
T-W-3Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)
T-W-4Analiza ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych.
T-W-5Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitirowania emisji gazów cieplarnianych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
3,5Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
4,0Studnet posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów gazów cieplarnianych.
4,5Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
5,0Student posiada w stopniu wyróżniającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod graniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C04_U01Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U04potrafi ocenić prawidłowość działania systemów, technologii, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy oraz ich integracji z konwencjonalnymi mediami energetycznymi, potrafi sporządzić bilans emisji gazów cieplarnianych;
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Treści programoweT-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących parametrów fizykochemicznych gazów.
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczen audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności obliczania emisji gazów cieplarnianych. Nie potrafi opisać procesów z zakresu redukcji gazów cieplarnianych.
3,0Student wykazuje dostateczną umiejętność obliczania wielkości emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych.
3,5Student wykazuje zadowalającą umiejętność obliczania wielkości emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu zadowalającym potrafi opisać procesy związane z redukcją gazów cieplarnianych.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje umiejętność obliczania emisji gazów ciepalrnianych oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy związane z emisją ww. gazów.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje umiejętność obliczania emisji gazów cieplarnianych oraz w stopniu bardzo dobrym optrsfi opisać procesy związane z emisją ww. gazów.
5,0Student w stopniu wyróżniającym wykazuje umiejętność emisji obliczania gazów cieplarnianych oraz w stopniu wyróżniającym potrafi opisać procesy związane z redukcją ww. gazów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C04_K01Student jest świadomy przedsiewzięć i strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Treści programoweT-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych.
T-W-6Handel uprawnieniami do emisji jako ekonomiczny instrument ochrony środowiska.
T-W-2Analiza technicznego potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych.
T-W-7Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.
T-W-3Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)
T-W-4Analiza ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych.
T-W-5Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących parametrów fizykochemicznych gazów.
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczen audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
3,0Student wykazuje dostateczną świadomość przedsięwzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
3,5Student wykazuje zadowalającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,0Student wykazuje dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
5,0Student wykazuje wyróżniającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.