Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Fizjologiczne aspekty produktywności roślin energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologiczne aspekty produktywności roślin energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z biologii roślin energetycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych.
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin energetycznych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od natężenia światła i ocena ich produktywności (asymilacja, transpiracja, przewodność szparkowa itp.)4
T-L-2Analiza wzrostu roślin energetycznych należących do różnych typów fotosyntetycznych (wykreślanie krzywych wzrostu i szybkości wzrostu na podstawie pomiarów biometrycznych).3
T-L-3Oznaczanie składu chemicznego (zawartości wody, suchej masy, składników popielnych) w różnych częściach wybranych gatunków roślin energetycznych uprawianych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych.3
T-L-4Obliczanie wskaźników wzrostu roślin energetycznych.3
T-L-5Badanie aktywności fizjologiczej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od zastosowanych regulatorów wzrostu i ocena ich produktywności.2
15
wykłady
T-W-1Produkcja fotosyntetyczna a przyrost biomasy w ontogenezie roślin, w tym produktywność zespołów roślinnych w warunkach naturalnych.2
T-W-2Sztuczne układy naśladujące fotosyntezę jako alternatywne źródła energii.2
T-W-3Metody oceny produktywności i analiza wskaźnikowa wzrostu roślin energetycznych (LAI, NAR, LAR, LWR, LAD, CGR) oraz czynniki wpływające na te wskaźniki.4
T-W-4Zastosowanie egzogennych regulatorów wzrostu (auksyy, gibereliny, cytokininy, inhibitory itp.) na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin energetycznych oraz ich udział w biotechnologii roślin.5
T-W-5Zapotrzebowanie roślin energetycznych na składniki mineralne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje6
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-4Dokończenie konspektów z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Studiowanie fachowej literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Konspekty z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C05_W01
Zapoznają się z aktywnością fizjologiczną oraz oceną produktywności roślin energetycznych
OZE_2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C05_U01
Dokonuje oceny produktywności roślin energetycznych poprzez wykorzystanie fizjologicznych wskaźników wzrostu roślin.
OZE_2A_U03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C05_K01
Ma świadomość znaczenia produkcji fotosyntetycznej w przyroście biomasy roślin energetycznych oraz konieczności poszerzania wiedzy z zakresu nowych źródeł energii
OZE_2A_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C05_W01
Zapoznają się z aktywnością fizjologiczną oraz oceną produktywności roślin energetycznych
2,0
3,0Student w dostatecznym zakresie zna i opisuje zagadnienia dotyczące produktywności roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C05_U01
Dokonuje oceny produktywności roślin energetycznych poprzez wykorzystanie fizjologicznych wskaźników wzrostu roślin.
2,0
3,0Student w dostatecznym zakresie umie ocenić produktywność roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C05_K01
Ma świadomość znaczenia produkcji fotosyntetycznej w przyroście biomasy roślin energetycznych oraz konieczności poszerzania wiedzy z zakresu nowych źródeł energii
2,0
3,0Student stara się współpracować w grupie i ma świadomość korzyści jakie wynikają z wykorzystania fizjologicznych aspektów produktywności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska Monika, Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, 2007
  2. Kopcewicz Jan, Lewak Stanisław, Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012
  3. Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graban Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od natężenia światła i ocena ich produktywności (asymilacja, transpiracja, przewodność szparkowa itp.)4
T-L-2Analiza wzrostu roślin energetycznych należących do różnych typów fotosyntetycznych (wykreślanie krzywych wzrostu i szybkości wzrostu na podstawie pomiarów biometrycznych).3
T-L-3Oznaczanie składu chemicznego (zawartości wody, suchej masy, składników popielnych) w różnych częściach wybranych gatunków roślin energetycznych uprawianych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych.3
T-L-4Obliczanie wskaźników wzrostu roślin energetycznych.3
T-L-5Badanie aktywności fizjologiczej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od zastosowanych regulatorów wzrostu i ocena ich produktywności.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja fotosyntetyczna a przyrost biomasy w ontogenezie roślin, w tym produktywność zespołów roślinnych w warunkach naturalnych.2
T-W-2Sztuczne układy naśladujące fotosyntezę jako alternatywne źródła energii.2
T-W-3Metody oceny produktywności i analiza wskaźnikowa wzrostu roślin energetycznych (LAI, NAR, LAR, LWR, LAD, CGR) oraz czynniki wpływające na te wskaźniki.4
T-W-4Zastosowanie egzogennych regulatorów wzrostu (auksyy, gibereliny, cytokininy, inhibitory itp.) na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin energetycznych oraz ich udział w biotechnologii roślin.5
T-W-5Zapotrzebowanie roślin energetycznych na składniki mineralne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje6
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-4Dokończenie konspektów z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Studiowanie fachowej literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów9
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C05_W01Zapoznają się z aktywnością fizjologiczną oraz oceną produktywności roślin energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych.
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin energetycznych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce.
Treści programoweT-W-1Produkcja fotosyntetyczna a przyrost biomasy w ontogenezie roślin, w tym produktywność zespołów roślinnych w warunkach naturalnych.
T-W-2Sztuczne układy naśladujące fotosyntezę jako alternatywne źródła energii.
T-W-3Metody oceny produktywności i analiza wskaźnikowa wzrostu roślin energetycznych (LAI, NAR, LAR, LWR, LAD, CGR) oraz czynniki wpływające na te wskaźniki.
T-W-4Zastosowanie egzogennych regulatorów wzrostu (auksyy, gibereliny, cytokininy, inhibitory itp.) na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin energetycznych oraz ich udział w biotechnologii roślin.
T-W-5Zapotrzebowanie roślin energetycznych na składniki mineralne.
T-L-1Badania aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od natężenia światła i ocena ich produktywności (asymilacja, transpiracja, przewodność szparkowa itp.)
T-L-2Analiza wzrostu roślin energetycznych należących do różnych typów fotosyntetycznych (wykreślanie krzywych wzrostu i szybkości wzrostu na podstawie pomiarów biometrycznych).
T-L-3Oznaczanie składu chemicznego (zawartości wody, suchej masy, składników popielnych) w różnych częściach wybranych gatunków roślin energetycznych uprawianych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych.
T-L-4Obliczanie wskaźników wzrostu roślin energetycznych.
T-L-5Badanie aktywności fizjologiczej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od zastosowanych regulatorów wzrostu i ocena ich produktywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym zakresie zna i opisuje zagadnienia dotyczące produktywności roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C05_U01Dokonuje oceny produktywności roślin energetycznych poprzez wykorzystanie fizjologicznych wskaźników wzrostu roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych.
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin energetycznych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce.
Treści programoweT-L-1Badania aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od natężenia światła i ocena ich produktywności (asymilacja, transpiracja, przewodność szparkowa itp.)
T-L-2Analiza wzrostu roślin energetycznych należących do różnych typów fotosyntetycznych (wykreślanie krzywych wzrostu i szybkości wzrostu na podstawie pomiarów biometrycznych).
T-L-3Oznaczanie składu chemicznego (zawartości wody, suchej masy, składników popielnych) w różnych częściach wybranych gatunków roślin energetycznych uprawianych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych.
T-L-4Obliczanie wskaźników wzrostu roślin energetycznych.
T-L-5Badanie aktywności fizjologiczej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od zastosowanych regulatorów wzrostu i ocena ich produktywności.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Konspekty z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym zakresie umie ocenić produktywność roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C05_K01Ma świadomość znaczenia produkcji fotosyntetycznej w przyroście biomasy roślin energetycznych oraz konieczności poszerzania wiedzy z zakresu nowych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych.
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin energetycznych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce.
Treści programoweT-L-1Badania aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od natężenia światła i ocena ich produktywności (asymilacja, transpiracja, przewodność szparkowa itp.)
T-L-2Analiza wzrostu roślin energetycznych należących do różnych typów fotosyntetycznych (wykreślanie krzywych wzrostu i szybkości wzrostu na podstawie pomiarów biometrycznych).
T-L-4Obliczanie wskaźników wzrostu roślin energetycznych.
T-L-5Badanie aktywności fizjologiczej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od zastosowanych regulatorów wzrostu i ocena ich produktywności.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Konspekty z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stara się współpracować w grupie i ma świadomość korzyści jakie wynikają z wykorzystania fizjologicznych aspektów produktywności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0