Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii, w szczególności mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.2
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.2
T-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.2
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.2
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie karty i mapy procesów na wybranym przykładzie.5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - ocena przygotowania studium przypadku na przykładzie wybranego procesu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A08_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania organizacjami, zna nowoczesne koncepcje zarządzania, przydatne w przyszłej pracy zawodowej.
OZE_1A_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A08_U01
Potrafi dokonać analizy dostępnych informacji o organizacjach, zrozumieć podstawowe procesy w nich zachodzące i znależć zastosowanie dla zdobytej wiedzy.
OZE_1A_U09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A08_K01
Jest świadomy konieczności pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności i zorientowania na pracę w grupie.
OZE_1A_K05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A08_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania organizacjami, zna nowoczesne koncepcje zarządzania, przydatne w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo rozróżniać podstawowe pojęcia w teorii zarządzania, zna najważniejsze koncepcje zarządzania i umie je scharakteryzować w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A08_U01
Potrafi dokonać analizy dostępnych informacji o organizacjach, zrozumieć podstawowe procesy w nich zachodzące i znależć zastosowanie dla zdobytej wiedzy.
2,0
3,0Student nabył podstawowe umiejętności analizy informacji i rozumie istotę procesów zachodzących w orgaznizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A08_K01
Jest świadomy konieczności pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności i zorientowania na pracę w grupie.
2,0
3,0Student uzyskuje kompetencje w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2007
  2. Robbins S.P., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czerska M., Szpitter A.A., Koncepcje zarządzania, C.H. Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.2
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.2
T-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.2
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.2
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie karty i mapy procesów na wybranym przykładzie.5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A08_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania organizacjami, zna nowoczesne koncepcje zarządzania, przydatne w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W06ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej, 3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - ocena przygotowania studium przypadku na przykładzie wybranego procesu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo rozróżniać podstawowe pojęcia w teorii zarządzania, zna najważniejsze koncepcje zarządzania i umie je scharakteryzować w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A08_U01Potrafi dokonać analizy dostępnych informacji o organizacjach, zrozumieć podstawowe procesy w nich zachodzące i znależć zastosowanie dla zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U09w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych w gospodarce, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, jest przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył podstawowe umiejętności analizy informacji i rozumie istotę procesów zachodzących w orgaznizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A08_K01Jest świadomy konieczności pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności i zorientowania na pracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K05rozumie potrzebę przedstawiania w sposób prosty zagadnień związanych ze studiowanym kierunkiem na szerokim forum społecznym;
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty złożoności organizacji i sposobów zarządzania organizacjami.
Treści programoweT-W-3Zarządzanie strategiczne i procesowe organizacjami.
T-W-2Klasyczne i neoklasyczne szkoły zarządzania. Nurt administracyjny, humanizacyjny, systemowy w zarządzaniu.
T-W-4Zarządzanie zasobami ludzkimi. Style kierowania organizacjami.
T-W-1Organizacja i jej zasoby. Wprowadzenie do zarządzania organizacjami.
T-W-5Zarządzanie zmianą. Nowoczesne koncepcje zarządzania: Benchmarking, Outsourcing, Kaizen, 5S, TQM, Reenginiering, Lean management
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uzyskuje kompetencje w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0