Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Automatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki i elektroniki oraz mechanizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.2
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.6
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.4
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.6
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.6
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.6
30
wykłady
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.2
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.4
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.2
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.4
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.4
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.6
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zajęć20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratorykne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C13_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
OZE_1A_W04C-1T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C13_U01
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zestawienia podstawowych układów stosowanych w automatyce
OZE_1A_U07C-1T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C13_K01
jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia
OZE_1A_K02C-1T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C13_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w zakresie automatyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C13_U01
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zestawienia podstawowych układów stosowanych w automatyce
2,0
3,0potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zestawienia prostych układów stosowanych w automatyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C13_K01
jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia
2,0
3,0wykazuje aktywną postawę w zakresie rozwiązywania postawionych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  2. Materiały dostarczane przez prowadzącego w formie elektronicznej.

Literatura dodatkowa

  1. Chochowski A., Elektrotechnika z automatyką, WSiP, Warszawa
  2. Kostro J., Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.2
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.6
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.4
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.6
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.6
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.2
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.4
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.2
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.4
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.4
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.6
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zajęć20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C13_W01ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W04ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie: 1) elektrotechniki i elektroniki, obejmującą pole elektryczne i magnetyczne, obwody prądu stałego oraz przemiennego, pomiary podstawowych wielkości elektrycznych, układy elektroniczne i ich elementy, 2) maszyn elektrycznych i instalacji elektrycznych, obejmująca dodatkowo ochronę przeciwporażeniową oraz wytwarzanie, przesyłanie i użytkowanie energii elektrycznej, 3) automatyki, obejmującą klasyfikację układów automatyki, modele matematyczne elementów i układów automatyki, strukturę układów regulacji, układy z regulatorami mikroprocesorowymi i sterownikami, przydatną przy pozyskiwaniu, przetwarzaniu i wykorzystaniu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratorykne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę w zakresie automatyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C13_U01potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zestawienia podstawowych układów stosowanych w automatyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U07potrafi zastosować nabytą wiedzę z elektrotechniki, elektroniki i automatyki przy pozyskiwaniu, przetwarzaniu i wykorzystaniu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratorykne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zestawienia prostych układów stosowanych w automatyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C13_K01jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory typu: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje aktywną postawę w zakresie rozwiązywania postawionych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0