Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie projektowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności dotyczące komputerowego zapisu konstrukcji, teorii mechanizmów, rysunku technicznego, mechaniki, części maszyn, wytrzymałości materiałów, budowy i eksploatacji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne.15
15
wykłady
T-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach projektowych9
A-L-2Samodzielna praca nad projektem21
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2wykonanie założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji i obliczeń21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: ocena założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji oraz obliczeń wykonanych w arkuszu kalkulacyjnym
S-4Ocena podsumowująca: ocena rysunku wykonanego w programie Autocad lub pokrewnym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C40_W01
wiedza dotycząca procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy z uwzględnieniem formułowania wymagań roboczych i eksploatacyjnych.
OZE_1A_W10, OZE_1A_W22C-1T-W-1, T-L-1M-3, M-2, M-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C40_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji biomasy
OZE_1A_U03, OZE_1A_U15C-1T-W-1, T-L-1M-3, M-2, M-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C40_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
OZE_1A_K02C-1T-W-1, T-L-1M-3, M-2, M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C40_W01
wiedza dotycząca procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy z uwzględnieniem formułowania wymagań roboczych i eksploatacyjnych.
2,0
3,0Student zna główne aspekty procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C40_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji biomasy
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania projektowe korzystając często z pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C40_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
2,0
3,0Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, jest mało aktywny w rozwiązywaniu postawionych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaskulski A., Autocad 2016 / LT 2016 / 360+, PWN, Warszawa, 2017
  2. Kurmaz L, Kurmaz O., Podstawy konstruowania węzłów i części maszyn, Poltechnika Świętokrzyska, Kielce, 2011
  3. Kurmaz L.W., Podstawy konstrukcji maszyn - Projektowanie, PWN, Warszawa, 1999
  4. Rutkowski A., Części maszyn, WSiP, Warszawa, 2009
  5. Opracowanie zbiorowe, Podstawy budowy maszyn, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 2019
  2. praca zbiorowa, Poradnik mechanika, REA, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach projektowych9
A-L-2Samodzielna praca nad projektem21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2wykonanie założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji i obliczeń21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C40_W01wiedza dotycząca procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy z uwzględnieniem formułowania wymagań roboczych i eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
OZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne.
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna główne aspekty procesu projektowania maszyn do produkcji biomasy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C40_U01Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
OZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne.
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania projektowe korzystając często z pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C40_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Wykonanie projektu zawierającego założenia wstępne, obliczenia, rysunki i opis konstrukcji wskazanego urządzenia przeznaczonego do przetwarzania energii promieniowania słonecznego, wiatru lub wody na energię cieplną i/lub elektryczną, względnie urządzenia przeznaczonego do produkcji lub przetwarzania biomasy na potrzeby energetyczne.
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, jest mało aktywny w rozwiązywaniu postawionych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0