Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia roślin energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia roślin energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje.2
T-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.2
T-L-3Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Gospodarka wodna roślin (potencjał wody, potencjał osmotyczny, współcznynnik transpiracji i produktywności transpiracji).6
T-L-4Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym.4
T-L-5Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych.4
T-L-6Fotosyntetyczne typy roślin energetycznych (C3 i C4) oraz wpływ czynników zewnętrznych na ich produktywność2
T-L-7Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.5
25
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy (C3,C4, CAM) w produkcji biomasy u roślin energetycznych.2
T-W-3Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Wpływ czynników środowiska na transpirację i asymilację oraz na wzrost roślin energetycznych.2
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin.4
T-W-5Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion.2
T-W-6Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.8
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu14
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów pisemnych10
A-L-5zaliczenie formy zajęć1
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie formy zajęć2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C02_W01
opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych
OZE_1A_W09C-1T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C02_U01
potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne
OZE_1A_U15C-1T-W-6, T-L-2, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C02_K01
ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł energii
OZE_1A_K01C-1T-W-6, T-L-7M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C02_W01
opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych
2,0
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych. Definiuje procesy transpiracji i fotosyntezy oraz potrafi opisać ich wpływ na wzrost i produktywność roślin uprawianych na cele energetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C02_U01
potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne
2,0
3,0student potrafi rozpoznać oraz prawidłowo nazwać po polsku i po łacinie 5 podstawowych gatunków roślin energetycznych uprawianych w kraju a także wskazać i nazwać organy tych roślin o znaczeniu energetycznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C02_K01
ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł energii
2,0
3,0student ma świadomość korzyści dla społeczeństwa i środowiska jakie wynikają z wykorzystywania roślin jako odnawialnych źródeł energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Kościk B. (red.), Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
  3. Kozłowska M., Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych., PWRiL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graben Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, MULTICO, Warszawa, 2012
  2. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje.2
T-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.2
T-L-3Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Gospodarka wodna roślin (potencjał wody, potencjał osmotyczny, współcznynnik transpiracji i produktywności transpiracji).6
T-L-4Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym.4
T-L-5Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych.4
T-L-6Fotosyntetyczne typy roślin energetycznych (C3 i C4) oraz wpływ czynników zewnętrznych na ich produktywność2
T-L-7Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy (C3,C4, CAM) w produkcji biomasy u roślin energetycznych.2
T-W-3Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Wpływ czynników środowiska na transpirację i asymilację oraz na wzrost roślin energetycznych.2
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin.4
T-W-5Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion.2
T-W-6Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.8
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu14
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów pisemnych10
A-L-5zaliczenie formy zajęć1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C02_W01opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W09ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.
T-W-5Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion.
T-W-4Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-W-3Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Wpływ czynników środowiska na transpirację i asymilację oraz na wzrost roślin energetycznych.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy (C3,C4, CAM) w produkcji biomasy u roślin energetycznych.
T-W-1Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin.
T-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.
T-L-5Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych.
T-L-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje.
T-L-4Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym.
T-L-6Fotosyntetyczne typy roślin energetycznych (C3 i C4) oraz wpływ czynników zewnętrznych na ich produktywność
T-L-3Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Gospodarka wodna roślin (potencjał wody, potencjał osmotyczny, współcznynnik transpiracji i produktywności transpiracji).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych. Definiuje procesy transpiracji i fotosyntezy oraz potrafi opisać ich wpływ na wzrost i produktywność roślin uprawianych na cele energetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C02_U01potrafi rozpoznać taksony roślin energetycznych i oceniać ich wartości energetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.
T-L-2Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie.
T-L-7Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.
T-L-6Fotosyntetyczne typy roślin energetycznych (C3 i C4) oraz wpływ czynników zewnętrznych na ich produktywność
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi rozpoznać oraz prawidłowo nazwać po polsku i po łacinie 5 podstawowych gatunków roślin energetycznych uprawianych w kraju a także wskazać i nazwać organy tych roślin o znaczeniu energetycznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C02_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy oraz poszukiwania nowych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych.
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze.
T-L-7Rozpoznawanie gatunków roślin enrgetycznych rodzimych i obcego pochodzenia, przegląd systematyczny, analiza cech.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość korzyści dla społeczeństwa i środowiska jakie wynikają z wykorzystywania roślin jako odnawialnych źródeł energii
3,5
4,0
4,5
5,0