Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Metody ograniczenia emisji gazów cieplarnianych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,90,43zaliczenie
wykładyW2 8 1,10,57zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości podstawowe z zakresu fizyki, chemii oraz matematyki na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu parametrów fizykochemicznych gazów.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.3
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.1
6
wykłady
T-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych2
T-W-2Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)2
T-W-3Analiza techniczengo potencjału i ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych. 6. Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.3
T-W-4Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach i rozwiązywanie modelowych zadań.7
A-A-3Konsultacje7
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.7
27
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki z wykładów.7
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z wykladów,5
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentancji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia materiału z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemsne zaliczenie w formie testowej wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANC08_W01
Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
OZE_2A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANC08_U01
Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski.
OZE_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANC08_K01
Sudent jest świadmomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
OZE_2A_K02, OZE_2A_K03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANC08_W01
Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
3,5Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
4,5Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
5,0Student posiada w stopniu wyróżnającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANC08_U01
Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski.
2,0Student nie potrafi opisać procesów z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dostatecznym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu zadowalającym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dobrym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
5,0Student w stopniu wyróżniającym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu wyróżniającym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANC08_K01
Sudent jest świadmomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
2,0Student nie jest świadomu przedsięwzięć i strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych.
3,0Student jest dostatecznie świadomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
3,5Student wykazuje zadowalającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,0Student wykazuje dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,5Student wykazujebardzo dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
5,0Student wykazuje wyróżniającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Jana Konieczyńskiego, Ochrona powietrza w teorii i praktyce, Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska Polskiej Akademii Nauk, Zabrze, 2012, T1/2
  2. R. Zarzycki, Procesy i technologie ochrony atmosfery, Wydawnictwo Uczelniane Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, Kalisz, 2016
  3. J. Konieczyński, Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami : metody, aparatura i instalacje, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Protokół z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzony w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., Dz. U. 2005 Nr 203, poz. 1684.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu parametrów fizykochemicznych gazów.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.3
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych2
T-W-2Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)2
T-W-3Analiza techniczengo potencjału i ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych. 6. Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.3
T-W-4Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach i rozwiązywanie modelowych zadań.7
A-A-3Konsultacje7
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.7
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki z wykładów.7
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z wykladów,5
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANC08_W01Student posiada wiedzę w zakresie doboru i stosowania optymalnych technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W04posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy, zasad i metod integrowania konwencjonalnych nośników energetycznych z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii, a także pogłębioną wiedzę na temat rozwoju energetyki w aspekcie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Treści programoweT-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych
T-W-3Analiza techniczengo potencjału i ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych. 6. Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.
T-W-2Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)
T-W-4Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentancji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemsne zaliczenie w formie testowej wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
3,5Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
4,5Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
5,0Student posiada w stopniu wyróżnającym wiedzę z zakresu doboru i stosowania technik oraz metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANC08_U01Student potrafi opisać elementarne procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągnąć na ich podstawie wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U04potrafi ocenić prawidłowość działania systemów, technologii, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy oraz ich integracji z konwencjonalnymi mediami energetycznymi, potrafi sporządzić bilans emisji gazów cieplarnianych;
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu parametrów fizykochemicznych gazów.
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia materiału z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać procesów z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dostatecznym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu zadowalającym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu dobrym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
5,0Student w stopniu wyróżniającym potrafi opisać procesy z zakresu redukcji gazów cieplarnianych. Student w stopniu wyróżniającym potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANC08_K01Sudent jest świadmomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu doboru i stosowania optymalnych technik i metod ograniczania i monitorowania emisji gazów cieplarnianych.
Treści programoweT-W-1Emisja i pochłanianie gazów cieplarnianych
T-W-3Analiza techniczengo potencjału i ograniczeń możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych. 6. Przedsięwzięcia w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Strategie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020.
T-W-2Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu gazów odlotowych (absorpcja, adsorpcja, spalanie, odpylacze, koncentratory itp.)
T-W-4Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu parametrów fizykochemicznych gazów.
T-A-2Rozwiązywanie zadań dotyczących wielkości emisji gazów szklarniowych – jako emisji punktowej i powierzchniowej.
T-A-3Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentancji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia materiału z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemsne zaliczenie w formie testowej wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomu przedsięwzięć i strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych.
3,0Student jest dostatecznie świadomy przedsiewzięć i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
3,5Student wykazuje zadowalającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,0Student wykazuje dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
4,5Student wykazujebardzo dobrą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.
5,0Student wykazuje wyróżniającą świadomość przedsiewzięć i strategii redukcji gazów cieplarnianych.