Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania inwestycji OZE na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena oddziaływania inwestycji OZE na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powienien umiec zdefiniować rodzaje przedsięwzięć z zakresu OZE oraz znać ich podstawową charakterystykę. powinien znac podstawowe akty prawne regulujące możliwość realizacji inwestycji typu OZE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie przykładowej karty informacyjnej o przedsięwzięciu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu OZE6
6
wykłady
T-W-1Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko2
T-W-2Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko2
T-W-3Dokumenty i dokumentacja w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2platforma e-learningowa5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANC14_W01
Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska.
OZE_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANC14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
OZE_2A_U02, OZE_2A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANC14_K01
Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
OZE_2A_K01, OZE_2A_K02, OZE_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANC14_W01
Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat oceny stanu środowiska oraz nie potrafi wymienić i opisać zmian wynikajacych z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, posługując się podstawowymi metodami i technikami oceny stanu środowiska.
3,0Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i zmiany zachodzące w środowisku w wyniku procesów inwestycyjnych, posługując sie przy tym przynajmniej jedną technika lub metodą analizy.
3,5Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i jego zmiany w wyniku procesów inwestycyjnych, opisując je z wykorzystaniem przynajmniej jednej metody lub techniki analizy.
4,0Student potrafi opisać stan każdego z elementów środowiska i określić kierunek oraz siłę zmiany dla przykładowej inwestycji posługując się wybraną metodą lub technika analizy.
4,5Student potrafi opisać stan kazdego z elementów środowiska i okreslić jego zmiany dla przykładowej inwestycji swobodnie poruszając się w metodach i technikach analizy zmian środowiska.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temet oceny stanu środowiska i jego zmian pod wpływem procesów inwestycyjnych, swobodnie korzytsając ze znanych mu technik i metod analitycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANC14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, nie potrafi trafnie wnioskować w tym zakresie ani formułować ustnych i pisemnych informacji na ten temat.
3,0Student w podstawowym zakresie wyszukuje, analizuje i przetwarza informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na śrdoowisko ale nie potrafi samodzielnie wnioskować i formułować odpowiednich informacji ustnych i pisemnych.
3,5Student potrafi wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i podejmuje próby wnioskowania oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,0Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem, analizowaniem, przetwarzaniem informacji i wnioskowaniem na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i posiada odpowiedni zasób słownictwa do formułowania ustnych i pisemnych informacji na ten temat w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,5Student ma wysokie umiejętności wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji wraz z odpowiedni wysnuwaniem wniosków na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i samodzielnie formułuje wypowiedzi w tym zakresie zarówno w języku specjalistycznym jak i niespecjalistycznym.
5,0Student biegle porusza się w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i analizowaniu informacji o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko wraz z odpowiednim wnioskowaniem i ciekawym formułowaniem ustnych i pisemnych informacji przygotowanych samodzielnie w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANC14_K01
Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
2,0Student nie potrafi na podstawie posiadanych informacji opracowywać rozwiązań alternatywnych dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniających korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
3,0Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
3,5Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,0Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,5Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
5,0Student na bazie posiadanych informacji o środowisku i jego zmianach potrafi opracowywać rozwiązania alternatywne (lokalizacyjne, technologiczne, organizacyjne) dla planowanego przedsięwzięcia i wskazać rozwiązanie najbardziej korzystne pod wzgledem ekonomicznym, środowiskowym i społecznym.

Literatura podstawowa

  1. Wilżak T., Przedsięwzięcia mogące oddziaływać na środowisko - Przewodnik po Rozporządzeniu Rady Ministrów, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  2. Grudzińska I., Zarzecka J., Zmiany w postępowaniach adminstracyjnych w sprawach ocen oddziaływania na środowisko, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie przykładowej karty informacyjnej o przedsięwzięciu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu OZE6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko2
T-W-2Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko2
T-W-3Dokumenty i dokumentacja w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2platforma e-learningowa5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANC14_W01Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W11rozumie koncepcję zrównoważonego rozwoju, ma wiedzę w zakresie metod ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko
T-W-2Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko
T-W-3Dokumenty i dokumentacja w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)
T-A-1Opracowanie przykładowej karty informacyjnej o przedsięwzięciu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu OZE
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat oceny stanu środowiska oraz nie potrafi wymienić i opisać zmian wynikajacych z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, posługując się podstawowymi metodami i technikami oceny stanu środowiska.
3,0Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i zmiany zachodzące w środowisku w wyniku procesów inwestycyjnych, posługując sie przy tym przynajmniej jedną technika lub metodą analizy.
3,5Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i jego zmiany w wyniku procesów inwestycyjnych, opisując je z wykorzystaniem przynajmniej jednej metody lub techniki analizy.
4,0Student potrafi opisać stan każdego z elementów środowiska i określić kierunek oraz siłę zmiany dla przykładowej inwestycji posługując się wybraną metodą lub technika analizy.
4,5Student potrafi opisać stan kazdego z elementów środowiska i okreslić jego zmiany dla przykładowej inwestycji swobodnie poruszając się w metodach i technikach analizy zmian środowiska.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temet oceny stanu środowiska i jego zmian pod wpływem procesów inwestycyjnych, swobodnie korzytsając ze znanych mu technik i metod analitycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANC14_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U02analizuje zależności zachodzące w środowisku przyrodniczym, potrafi korzystać z aktualnych metod badawczych i stosować je w praktyce, a także umie rozstrzygać problemy gospodarowania OZE wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle lokalnego środowiska przyrodniczego;
OZE_2A_U11rozpoznaje zagrożenia i potrafi dobrać metody ograniczania negatywnego wpływu instalacji OZE na środowisko przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko
T-W-2Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko
T-W-3Dokumenty i dokumentacja w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)
T-A-1Opracowanie przykładowej karty informacyjnej o przedsięwzięciu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu OZE
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, nie potrafi trafnie wnioskować w tym zakresie ani formułować ustnych i pisemnych informacji na ten temat.
3,0Student w podstawowym zakresie wyszukuje, analizuje i przetwarza informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na śrdoowisko ale nie potrafi samodzielnie wnioskować i formułować odpowiednich informacji ustnych i pisemnych.
3,5Student potrafi wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i podejmuje próby wnioskowania oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,0Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem, analizowaniem, przetwarzaniem informacji i wnioskowaniem na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i posiada odpowiedni zasób słownictwa do formułowania ustnych i pisemnych informacji na ten temat w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,5Student ma wysokie umiejętności wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji wraz z odpowiedni wysnuwaniem wniosków na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i samodzielnie formułuje wypowiedzi w tym zakresie zarówno w języku specjalistycznym jak i niespecjalistycznym.
5,0Student biegle porusza się w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i analizowaniu informacji o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko wraz z odpowiednim wnioskowaniem i ciekawym formułowaniem ustnych i pisemnych informacji przygotowanych samodzielnie w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_OZE2ANC14_K01Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko
T-W-2Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko
T-W-3Dokumenty i dokumentacja w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)
T-A-1Opracowanie przykładowej karty informacyjnej o przedsięwzięciu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu OZE
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na podstawie posiadanych informacji opracowywać rozwiązań alternatywnych dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniających korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
3,0Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
3,5Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,0Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,5Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
5,0Student na bazie posiadanych informacji o środowisku i jego zmianach potrafi opracowywać rozwiązania alternatywne (lokalizacyjne, technologiczne, organizacyjne) dla planowanego przedsięwzięcia i wskazać rozwiązanie najbardziej korzystne pod wzgledem ekonomicznym, środowiskowym i społecznym.