Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Zasady eksploatacji pojazdów proekologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady eksploatacji pojazdów proekologicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość budowy i zasady działania tłokowych silników spalinowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach1
T-A-2Specyficzne warunki eksploatacji silników1
T-A-3Optymalizacja pracy silnika2
T-A-4Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa1
T-A-5Współpraca silnika z odbiornikiem mocy2
T-A-6Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii2
9
wykłady
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych1
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika1
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika1
T-W-4Charakterystyka uniwersalna1
T-W-5Pole podaży mocy2
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej1
T-W-7Silniki spalinowe w układach hybrydowych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zajęć21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O14-1_W01
ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
OZE_1A_W21, OZE_1A_W22C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O14-1_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
OZE_1A_U12C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O14-1_K01
jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
OZE_1A_K02C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O14-1_W01
ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
2,0
3,0ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O14-1_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
2,0
3,0potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy silnikowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O14-1_K01
jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
2,0
3,0jest świadomy ograniczenia swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach1
T-A-2Specyficzne warunki eksploatacji silników1
T-A-3Optymalizacja pracy silnika2
T-A-4Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa1
T-A-5Współpraca silnika z odbiornikiem mocy2
T-A-6Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych1
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika1
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika1
T-W-4Charakterystyka uniwersalna1
T-W-5Pole podaży mocy2
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej1
T-W-7Silniki spalinowe w układach hybrydowych2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zajęć21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O14-1_W01ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów, między innymi niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania silników spalinowych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, 3) racjonalnego stosowania pojazdów;
OZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa
Treści programoweT-W-4Charakterystyka uniwersalna
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej
T-W-5Pole podaży mocy
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika
T-W-7Silniki spalinowe w układach hybrydowych
T-A-6Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii
T-A-5Współpraca silnika z odbiornikiem mocy
T-A-4Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa
T-A-3Optymalizacja pracy silnika
T-A-2Specyficzne warunki eksploatacji silników
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O14-1_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U12zna i rozumie budowę oraz zasadę działania silników spalinowych, orientuje się w zakresie problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa
Treści programoweT-W-4Charakterystyka uniwersalna
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej
T-W-5Pole podaży mocy
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika
T-W-7Silniki spalinowe w układach hybrydowych
T-A-6Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii
T-A-5Współpraca silnika z odbiornikiem mocy
T-A-4Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa
T-A-3Optymalizacja pracy silnika
T-A-2Specyficzne warunki eksploatacji silników
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy silnikowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O14-1_K01jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa
Treści programoweT-W-4Charakterystyka uniwersalna
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej
T-W-5Pole podaży mocy
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika
T-W-7Silniki spalinowe w układach hybrydowych
T-A-6Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii
T-A-5Współpraca silnika z odbiornikiem mocy
T-A-4Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa
T-A-3Optymalizacja pracy silnika
T-A-2Specyficzne warunki eksploatacji silników
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadomy ograniczenia swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0