Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Perspektywy rozwoju OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywy rozwoju OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki, matematyki, biologii, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu OZE i perspektyw rozwoju technologii wykorzystania odnawialnych oraz alternatywnych źródeł energii w Polsce i na świecie, a także analiza korzyści i zagrożeń związanych z wprowadzaniem nowych technologii i wynalazków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1OZE wczoraj i dziś - przyczyny zainteresowania odnawialnymi źródłami energii i ich teoretyczny potencjał oraz obecny udział w globalnej produkcji energii, wpływ rozwoju techniki na wydajność OZE.1
T-W-2OZE a inne alternatywne źródła energii - rozwój nowych rozwiązań i technologii.2
T-W-3Analiza perspektyw rozwoju elektrowni wiatrowych, wodnych, instalacji geotermalnych i technologii współspalania biomasy w Polsce.1
T-W-4Perspektywy rozwoju urządzeń fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i biogazowni w Polsce.2
T-W-5OZE w gospodarstwach domowych i budownictwie, kompleksowe systemy wytwarzania, magazynowania i zarządzania zużyciem energii.1
T-W-6Perspektywiczne rozwiązania i technologie a możliwości dalszego rozwoju OZE.4
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Samodzielne pogłębianie wiedzy.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- ustne lub pisemne zaliczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C37_W01
Student posiada wiedzę na temat OZE, perspektyw rozwoju OZE i nowych technologii przydatnych do rozwoju OZE.
OZE_1A_W12, OZE_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C37_U01
Student potrafi stosować wiedzę z zakresu perspektyw rozwoju OZE w praktyce.
OZE_1A_U13, OZE_1A_U15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C37_K01
Student jest świadomy znaczenia OZE i roli rozwoju OZE dla ludzi i środowiska.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C37_W01
Student posiada wiedzę na temat OZE, perspektyw rozwoju OZE i nowych technologii przydatnych do rozwoju OZE.
2,0Student nie posiada wiedzy związanej z perspektywami rozwoju OZE.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
3,5Student w stopniu zadowalającym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
4,0Student w stopniu dobrym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C37_U01
Student potrafi stosować wiedzę z zakresu perspektyw rozwoju OZE w praktyce.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania rozwiązań z zakresu OZE.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowqacyjnych rozwiazań z zakresu OZE
3,5Student posiada podstawowe umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C37_K01
Student jest świadomy znaczenia OZE i roli rozwoju OZE dla ludzi i środowiska.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia rozwoju OZE.
3,0Student w stopniu podstawowym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska Grażyna, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, 2
  2. Lewandowski Witold, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010, 4
  3. Klugmann-Radziemska Ewa, Lewandowski Witold M., Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Tytko, Racjonalna gospodarka energią, ECO INVESTMENT SP Z O.O., Warszawa, 2013
  2. Ryszard Tytko, Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2013, 2
  3. Paska Józef, Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  4. Niedziółka Dorota, Zielona energia w Polsce, CeDeWu Sp.z o.o., Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1OZE wczoraj i dziś - przyczyny zainteresowania odnawialnymi źródłami energii i ich teoretyczny potencjał oraz obecny udział w globalnej produkcji energii, wpływ rozwoju techniki na wydajność OZE.1
T-W-2OZE a inne alternatywne źródła energii - rozwój nowych rozwiązań i technologii.2
T-W-3Analiza perspektyw rozwoju elektrowni wiatrowych, wodnych, instalacji geotermalnych i technologii współspalania biomasy w Polsce.1
T-W-4Perspektywy rozwoju urządzeń fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i biogazowni w Polsce.2
T-W-5OZE w gospodarstwach domowych i budownictwie, kompleksowe systemy wytwarzania, magazynowania i zarządzania zużyciem energii.1
T-W-6Perspektywiczne rozwiązania i technologie a możliwości dalszego rozwoju OZE.4
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Samodzielne pogłębianie wiedzy.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C37_W01Student posiada wiedzę na temat OZE, perspektyw rozwoju OZE i nowych technologii przydatnych do rozwoju OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
OZE_1A_W13ma wiedzę w zakresie pozyskiwania biomasy na cele energetyczne, jej przetwarzania i zastosowania powstałego biopaliwa, obejmującą między innymi formy biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne i ich zasoby, technologie i maszyny stosowane w pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, odchody zwierzęce i organiczne odpady produkcyjne jako źródło biomasy, technologie wytwarzania biogazu i jego właściwości, biogazownie rolnicze i biogazownie oparte na fermentacji osadów ściekowych oraz ujęcia biogazu na składowiskach odpadów, uzdatnianie, magazynowanie i zastosowanie biogazu, technologie produkcji biopaliw stałych i płynnych, ich właściwości i zastosowanie, zgazowywanie i pirolizę biomasy, paliwa syntetyczne, kogenerację i systemy hybrydowe, rozwiązania prawne w obrocie biopaliwami, przydatną między innymi do: 1) rozumienia procesów występujących przy przetwarzaniu biomasy na biopaliwa, 2) orientowania się w zakresie urządzeń stosowanych w tych procesach, 3) orientowania się w zakresie możliwości zastosowania biopaliw;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu OZE i perspektyw rozwoju technologii wykorzystania odnawialnych oraz alternatywnych źródeł energii w Polsce i na świecie, a także analiza korzyści i zagrożeń związanych z wprowadzaniem nowych technologii i wynalazków.
Treści programoweT-W-1OZE wczoraj i dziś - przyczyny zainteresowania odnawialnymi źródłami energii i ich teoretyczny potencjał oraz obecny udział w globalnej produkcji energii, wpływ rozwoju techniki na wydajność OZE.
T-W-2OZE a inne alternatywne źródła energii - rozwój nowych rozwiązań i technologii.
T-W-3Analiza perspektyw rozwoju elektrowni wiatrowych, wodnych, instalacji geotermalnych i technologii współspalania biomasy w Polsce.
T-W-4Perspektywy rozwoju urządzeń fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i biogazowni w Polsce.
T-W-5OZE w gospodarstwach domowych i budownictwie, kompleksowe systemy wytwarzania, magazynowania i zarządzania zużyciem energii.
T-W-6Perspektywiczne rozwiązania i technologie a możliwości dalszego rozwoju OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- ustne lub pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy związanej z perspektywami rozwoju OZE.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
3,5Student w stopniu zadowalającym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
4,0Student w stopniu dobrym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę związaną z perspektywami rozwoju OZE.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C37_U01Student potrafi stosować wiedzę z zakresu perspektyw rozwoju OZE w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U13orientuje się w zakresie specyfiki i uwarunkowań produkcji roślinnej ukierunkowanej na wytwarzanie biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, jest przygotowany do prowadzenia działalności w tym zakresie;
OZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu OZE i perspektyw rozwoju technologii wykorzystania odnawialnych oraz alternatywnych źródeł energii w Polsce i na świecie, a także analiza korzyści i zagrożeń związanych z wprowadzaniem nowych technologii i wynalazków.
Treści programoweT-W-1OZE wczoraj i dziś - przyczyny zainteresowania odnawialnymi źródłami energii i ich teoretyczny potencjał oraz obecny udział w globalnej produkcji energii, wpływ rozwoju techniki na wydajność OZE.
T-W-2OZE a inne alternatywne źródła energii - rozwój nowych rozwiązań i technologii.
T-W-3Analiza perspektyw rozwoju elektrowni wiatrowych, wodnych, instalacji geotermalnych i technologii współspalania biomasy w Polsce.
T-W-4Perspektywy rozwoju urządzeń fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i biogazowni w Polsce.
T-W-5OZE w gospodarstwach domowych i budownictwie, kompleksowe systemy wytwarzania, magazynowania i zarządzania zużyciem energii.
T-W-6Perspektywiczne rozwiązania i technologie a możliwości dalszego rozwoju OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- ustne lub pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania rozwiązań z zakresu OZE.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowqacyjnych rozwiazań z zakresu OZE
3,5Student posiada podstawowe umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętności związane z oceną możliwości zastosowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu OZE.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C37_K01Student jest świadomy znaczenia OZE i roli rozwoju OZE dla ludzi i środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K05rozumie potrzebę przedstawiania w sposób prosty zagadnień związanych ze studiowanym kierunkiem na szerokim forum społecznym;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu OZE i perspektyw rozwoju technologii wykorzystania odnawialnych oraz alternatywnych źródeł energii w Polsce i na świecie, a także analiza korzyści i zagrożeń związanych z wprowadzaniem nowych technologii i wynalazków.
Treści programoweT-W-1OZE wczoraj i dziś - przyczyny zainteresowania odnawialnymi źródłami energii i ich teoretyczny potencjał oraz obecny udział w globalnej produkcji energii, wpływ rozwoju techniki na wydajność OZE.
T-W-2OZE a inne alternatywne źródła energii - rozwój nowych rozwiązań i technologii.
T-W-3Analiza perspektyw rozwoju elektrowni wiatrowych, wodnych, instalacji geotermalnych i technologii współspalania biomasy w Polsce.
T-W-4Perspektywy rozwoju urządzeń fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i biogazowni w Polsce.
T-W-5OZE w gospodarstwach domowych i budownictwie, kompleksowe systemy wytwarzania, magazynowania i zarządzania zużyciem energii.
T-W-6Perspektywiczne rozwiązania i technologie a możliwości dalszego rozwoju OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- ustne lub pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia rozwoju OZE.
3,0Student w stopniu podstawowym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy znaczenia rozwoju OZE.