Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Mała energetyka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mała energetyka wodna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 8 2,00,33zaliczenie
wykładyW4 12 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki, wymiany ciepła, ruchu masy i mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej, zapoznanie z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.6
6
wykłady
T-W-1Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie. Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka.2
T-W-2Mała energetyka wodna. Typy i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni.4
T-W-3Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych. Sprawność elektrowni wodnej.2
T-W-4Struktura nakładów inwestycyjnych na małe elektrownie wodne. Uwarunkowania środowiskowe przy projektowaniu, realizacji i eksploatacji małych elektrowni wodnych. Regulacje prawne dotyczące małej energetyki wodnej. Zalety i wady MEW.2
T-W-5Inne technologie wykorzystania energii wody. Enregia fal. Energia pływów.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach.10
A-A-2Samokształcenie polegające na studiowaniu literatury tematu.15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: rozwiązywanie zagadnieńproblemowych i zadań rachunkowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C16_W01
Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej.
OZE_1A_W12C-1T-A-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C16_U01
Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko.
OZE_1A_U14C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C16_K01
Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02C-1T-A-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C16_W01
Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C16_U01
Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C16_K01
Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2013
  2. Igliński B., Buczkowski R., Cichosz M., Technologie hydroenergetyczne, Wyd. Nauk UMK w Toruniu, Toruń, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  2. Gałusza M., Paruch J. et al, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  3. Jastrzębska G., Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie. Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka.2
T-W-2Mała energetyka wodna. Typy i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni.4
T-W-3Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych. Sprawność elektrowni wodnej.2
T-W-4Struktura nakładów inwestycyjnych na małe elektrownie wodne. Uwarunkowania środowiskowe przy projektowaniu, realizacji i eksploatacji małych elektrowni wodnych. Regulacje prawne dotyczące małej energetyki wodnej. Zalety i wady MEW.2
T-W-5Inne technologie wykorzystania energii wody. Enregia fal. Energia pływów.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach.10
A-A-2Samokształcenie polegające na studiowaniu literatury tematu.15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C16_W01Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej, zapoznanie z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie. Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C16_U01Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej, zapoznanie z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie. Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: rozwiązywanie zagadnieńproblemowych i zadań rachunkowych.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C16_K01Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej, zapoznanie z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie. Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód
3,5
4,0
4,5
5,0