Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Legislacyjne uwarunkowania wykorzystania OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Legislacyjne uwarunkowania wykorzystania OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy prawa
W-2Umiejętność czytania i rozumienia aktów prawnych
W-3Umiejętność korzystania z baz aktów prawnych Unii Europejskiej i polskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekaznie studentowi informacji o porozumieniach międzynarodowych wpływających na prawne uwarunkowania rozwoju rynku energii odnawialnej.
C-2Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce
C-3Nabycie umiejętności określania uwarunkowań prawnych podejmowania działalności gospodarczej w określonym sektorze rynku energii odnawialnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)9
9
wykłady
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach9
A-A-2Studiowanie literatury12
A-A-3Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej10
A-A-4Przygotowanie prezentacji10
A-A-5Konsultacje4
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach9
A-W-2Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej12
A-W-3Studiowanie zadanej literatury12
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczającego8
A-W-5Konsultacje4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: wykład informacyjny, prelekcja
M-2Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: test pisemny wielokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C20_W01
Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej.
OZE_1A_W17C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C20_U01
Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika).
OZE_1A_U18C-3T-W-1, T-A-1M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C20_K01
Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE
OZE_1A_K01, OZE_1A_K06C-2T-W-1, T-A-1M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C20_W01
Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej.
2,0
3,0Student wymienia podstawowe dokumenty strategiczne, ustawy i akty wykonawcze określające systemowe wymagania prawne rozwoju rynku energii odnawialnej w Polsce i zna zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C20_U01
Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika).
2,0
3,0Student posiada umiejętność wskazania dokumentów prawnych dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku energii odnawialnej w powiązaniu z rodzajem podejmowanej działalności gospodarczej (rodzajem nośnika energii i sposobu jego wykorzystania)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C20_K01
Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE
2,0
3,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w analizowaniu uwarunkowań prawnych rozwoju rynku energii odnawialnej oraz umiejętność współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maćkowiak M. (red)., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne., Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o., Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2

Literatura dodatkowa

  1. Agroenergetyka, Czasopismo
  2. Czysta Energia, Czasopismo

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach9
A-A-2Studiowanie literatury12
A-A-3Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej10
A-A-4Przygotowanie prezentacji10
A-A-5Konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach9
A-W-2Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej12
A-W-3Studiowanie zadanej literatury12
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczającego8
A-W-5Konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C20_W01Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W17ma wiedzę w zakresie legislacyjnych uwarunkowań w gospodarce energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawnych dotyczących i związanych z wytwarzaniem i wykorzystywaniem energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, obejmującą między innymi znaczenie energii dla społeczeństwa, krajowy system energetyczny i jego podsystemy, politykę energetyczną Polski i Unii Europejskiej, dystrybucję nośników i mediów energetycznych, racjonalizację użytkowania energii, lokalne źródła energii, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, krajowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska, wsparcie ze strony władz i źródła finansowania dla inwestycji związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych, umożliwiającą orientowanie się w sytuacji energetycznej świata i Polski oraz interpretowanie i stosowanie prawodawstwa z zakresu odnawialnych źródeł energii;
Cel przedmiotuC-1Przekaznie studentowi informacji o porozumieniach międzynarodowych wpływających na prawne uwarunkowania rozwoju rynku energii odnawialnej.
C-2Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)
Metody nauczaniaM-1Wykład: wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia podstawowe dokumenty strategiczne, ustawy i akty wykonawcze określające systemowe wymagania prawne rozwoju rynku energii odnawialnej w Polsce i zna zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C20_U01Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U18interpretuje i stosuje prawodawstwo dotyczące odnawialnych źródeł energii (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy oraz krajowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska) oraz orientuje się w zakresie znaczenia energii dla społeczeństwa, polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej, krajowego systemu energetycznego i jego podsystemów, dystrybucji nośników i mediów energetycznych, źródeł finansowania inwestycji związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych;
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności określania uwarunkowań prawnych podejmowania działalności gospodarczej w określonym sektorze rynku energii odnawialnej
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wskazania dokumentów prawnych dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku energii odnawialnej w powiązaniu z rodzajem podejmowanej działalności gospodarczej (rodzajem nośnika energii i sposobu jego wykorzystania)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C20_K01Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-2Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w analizowaniu uwarunkowań prawnych rozwoju rynku energii odnawialnej oraz umiejętność współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0