Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Energetyka wiatrowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka wiatrowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i mechaniki płynów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie studentów z typem, budową i zasadą działania turbiny wiatrowej |
C-2 | Zapoznanie z zasadami planowania i konstruowania elektrowni wiatrowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań związanych z energetyką wiatrową. | 6 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-2 | Wyznaczanie liczby obrotów turbiny wiatrowej oraz jej mocy w zależności od wybranych czynników. | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka prądowo-napięciowa wybranych turbin wiatrowych. | 2 |
T-L-3 | Obliczanie bilansu energetycznego turbiny wiatrowej | 1 |
T-L-4 | Wyznaczanie sprawności turbin wiatrowych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii. | 3 |
T-W-2 | Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowych. Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej. Rodzaje turbin wiatrowych. Generatory turbinwia trowych. | 4 |
T-W-3 | Małe turbiny wiatrowe - przegląd rozwiązań. Morskie farmy wiatrowe. | 3 |
T-W-4 | Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. Wybrane aspekty ekologiczno-prawne. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowywanie się do zajęć ćwiczeniowych. | 8 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-A-5 | udział u konsultacjach | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 10 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
M-3 | Rozwiązywanie zagadnień problemowych i zadań rachunkowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C19_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C19_U01 Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru | OZE_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-L-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C19_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C19_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe. | 2,0 | Nieznajomość obowiązującego materiału. |
3,0 | Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z energetyki wiatrowej. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C19_U01 Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych. Nie potrafi zaprojektować prostej siłowni wiatrowej. |
3,0 | W stopniu podstawowym student potrafi wykonać projekt prostej instalacji wykorzystującej energię wiatru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C19_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lubośny Z.:, Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2009
- Boczar T.:, Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, 2008
- Wolańczyk F.:, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2013
- Buczkowski R., Igliński B., Cichosz M., Technologie aeroenergetyczne, Wyd. nauk. UMK w Toruniu, Toruń, 2014
- Maroński R., Siłownie wiatrowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Flaga A., Inżynieria wiatrowa, Wyd. Arkady, Warszawa, 2009
- Jastrzębska G., Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017
- Nalepa K., Miąskowski W., Pietkiewicz P., Piechocki J., Bogacz P., Poradnik małej energetyki wiatrowej, Olsztyn, 2011