Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych. |
C-4 | Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych. |
C-5 | Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych związków nieorganicznych. Identyfikacja soli prostych. Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria, Spektrofotometria, Potencjometria. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Efekt energetyczny reakcji chemicznych. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne, prawo Hessa). Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji. Ogniwa, SEM, Szereg napięciowy metali. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Budowa i właściwosci wybranych grup zwiazków organicznych - wprowadzenie: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne. Skład chemiczny ropy naftowej, gazu ziemnego, liczba oktanowa, antydetonatory, liczba cetanowa. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczen. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianów. | 10 |
A-L-3 | Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen. | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-L-5 | Uczestnictwo w zajeciach. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach. | 12 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 25 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie tesów lub pytań otwartych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B02_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko. | OZE_1A_W01 | — | — | C-2, C-1, C-5 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B02_U01 Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych. | OZE_1A_U06 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B02_K01 Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy. | OZE_1A_K02 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B02_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko. | 2,0 | Student ma niedostateczną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać prostych reakcji chemicznych i nie wykonuje prostych obliczeń stechiometrycznych, nie zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. | |
3,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błedy. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie bardzo dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie bardzo dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B02_U01 Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych. | 2,0 | Student nie zna techniki pracy w laboratorium chemicznym. Nie umie samodzielnie wykonać analiz, dodatkowo są one obarczone błedami. Nie potrafi opracować i zinterpretować wyników analizy. |
3,0 | Student na poziomie dostatecznym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dostatecznym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. | |
3,5 | Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy. | |
4,0 | Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. | |
4,5 | Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie bardzo dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy. | |
5,0 | Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie bardzo dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B02_K01 Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy. | 2,0 | Student nie jest aktywny na zajeciach, nie współdziała w zespole, nie jest kreatywny i przedsiębiorczy. |
3,0 | Student jest mało aktywny na zajeciach, słabo współdziała w zespole, jest mało kreatywny i przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student jest aktywny na zajeciach,współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy. | |
4,0 | Student jest aktywny na zajeciach,współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student jest bardzo aktywny na zajeciach, na bardzo dobrym poziomie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na popełnia błędy. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny na zajeciach, na bardzo dobrym poziomie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
- Szperlinski Z., Chemia w ochronie i inzynierii srodowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
- P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000
- Morrison R.T., Boyd R.N.,, Chemia organiczna Tom 1 i 2., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ufnalski W., Podstawy obliczen chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997