Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Przestrzenna analiza konfliktów środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przestrzenna analiza konfliktów środowiskowych
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie sozologii, prawa w ochronie środowiska, geograficznych systemów informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z przyczynami i skutkami konfliktów środowiskowych w Polsce i Europie oraz konfliktogennymi sektorami działalności gospodarczej
C-2Poznanie narzędzi diagnozowania i rozwiązywania konfliktów środowiskowych.
C-3Zdobycie umiejętności stosowania analiz przestrzennych w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Narzędzia prawne rozwiązywania konfliktów środowiskowych2
T-A-2Waloryzacje przyrodnicze, oceny środowiskowe, MPZT2
T-A-3Konflikty środowiskowe związane z energetyką2
T-A-4Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów2
T-A-5Konflikty środowiskowe w krajobrazie rolniczym2
10
wykłady
T-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geeneza i skutki najczęściej występujących konfliktów. Dziedziny życia w których najczęściej dochodzi do konfliktów środowiskowych. Studia przypadków4
T-W-2Identyfikacja konfliktów środowiskowych. Waloryzacje i oceny środowiskowe jako metody identyfikacji konfliktów2
T-W-3Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiazywania konfliktów środowiskowych2
T-W-4Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca z podręcznikami2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy i informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenie audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja ciągła pracy na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-oz_W01
Zna przyczyny powstawania konfliktowych sytuacji związanych z ochroną środowiska i ochroną przyrody oraz mechanizmy ich rozwiązywania. Zna geoinformatyczne metody analizowania konfliktów przestrzennych.
OS_2A_W03, OS_2A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-oz_U01
Umie analizować problemy przestrzenne z wykorzystaniem GIS, zna źródła informacji przestrzennej. Umie samodzielnie zaplanować i wykonać zadanie polegające na inwentaryzacji lub waloryzacji przyrodniczej.
OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U08, OS_2A_U09C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-oz_K01
Potrafi zaplanować pracę grupy. Umie zaplanować wykonanie analizy przestrzennej GIS, oceny oddziaływania inwestycji, waloryzacji przyrodniczej. Dostrzega rolę mediacji i konsultacji społecznych w rozwiązywaniu konfliktów środowiskowych.
OS_2A_K01, OS_2A_K02, OS_2A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-oz_W01
Zna przyczyny powstawania konfliktowych sytuacji związanych z ochroną środowiska i ochroną przyrody oraz mechanizmy ich rozwiązywania. Zna geoinformatyczne metody analizowania konfliktów przestrzennych.
2,0Nie zna pdstawowych zagadnień związanych z tematyką przedmiotu.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,0Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,5Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
5,0Bardzo dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania. Umie wykonać analizy zwiazane z diagnozowaniem i rozwiązywaniem sytacji konfliktowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-oz_U01
Umie analizować problemy przestrzenne z wykorzystaniem GIS, zna źródła informacji przestrzennej. Umie samodzielnie zaplanować i wykonać zadanie polegające na inwentaryzacji lub waloryzacji przyrodniczej.
2,0Nie zna pdstawowych zagadnień związanych z tematyką przedmiotu.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,0Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,5Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
5,0Bardzo dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania. Umie wykonać analizy zwiazane z diagnozowaniem i rozwiązywaniem sytacji konfliktowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-oz_K01
Potrafi zaplanować pracę grupy. Umie zaplanować wykonanie analizy przestrzennej GIS, oceny oddziaływania inwestycji, waloryzacji przyrodniczej. Dostrzega rolę mediacji i konsultacji społecznych w rozwiązywaniu konfliktów środowiskowych.
2,0Nie zna pdstawowych zagadnień związanych z tematyką przedmiotu.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,0Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,5Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
5,0Bardzo dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.

Literatura podstawowa

  1. Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 2009
  2. Kupidura A., Kupidura P., Wartość krajobrazu Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, PWN, Warszawa, 2011
  3. praca zbiorowa, Podręcznik dobrych praktyk wykonywania opracowań środowiskowych dla dróg krajowych, GDKiA (pdf), Warszawa, 2006
  4. praca zbiorowa, Inwestycje infrastrukturalne - Komunikacja społeeczna i rozwiązywanie konfliktów, Min. Rozwoju Reg. (pdf), 2011

Literatura dodatkowa

  1. zbior., Ekologia - Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Narzędzia prawne rozwiązywania konfliktów środowiskowych2
T-A-2Waloryzacje przyrodnicze, oceny środowiskowe, MPZT2
T-A-3Konflikty środowiskowe związane z energetyką2
T-A-4Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów2
T-A-5Konflikty środowiskowe w krajobrazie rolniczym2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geeneza i skutki najczęściej występujących konfliktów. Dziedziny życia w których najczęściej dochodzi do konfliktów środowiskowych. Studia przypadków4
T-W-2Identyfikacja konfliktów środowiskowych. Waloryzacje i oceny środowiskowe jako metody identyfikacji konfliktów2
T-W-3Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiazywania konfliktów środowiskowych2
T-W-4Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca z podręcznikami2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D04-oz_W01Zna przyczyny powstawania konfliktowych sytuacji związanych z ochroną środowiska i ochroną przyrody oraz mechanizmy ich rozwiązywania. Zna geoinformatyczne metody analizowania konfliktów przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W03Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu statystyki i matematyki oraz swobodnie wykorzystuje parametry statystyczne do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.
OS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z przyczynami i skutkami konfliktów środowiskowych w Polsce i Europie oraz konfliktogennymi sektorami działalności gospodarczej
C-2Poznanie narzędzi diagnozowania i rozwiązywania konfliktów środowiskowych.
C-3Zdobycie umiejętności stosowania analiz przestrzennych w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geeneza i skutki najczęściej występujących konfliktów. Dziedziny życia w których najczęściej dochodzi do konfliktów środowiskowych. Studia przypadków
T-W-2Identyfikacja konfliktów środowiskowych. Waloryzacje i oceny środowiskowe jako metody identyfikacji konfliktów
T-W-3Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiazywania konfliktów środowiskowych
T-W-4Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych.
T-A-2Waloryzacje przyrodnicze, oceny środowiskowe, MPZT
T-A-1Narzędzia prawne rozwiązywania konfliktów środowiskowych
T-A-3Konflikty środowiskowe związane z energetyką
T-A-4Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów
T-A-5Konflikty środowiskowe w krajobrazie rolniczym
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenie audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja ciągła pracy na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pdstawowych zagadnień związanych z tematyką przedmiotu.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,0Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,5Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
5,0Bardzo dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania. Umie wykonać analizy zwiazane z diagnozowaniem i rozwiązywaniem sytacji konfliktowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D04-oz_U01Umie analizować problemy przestrzenne z wykorzystaniem GIS, zna źródła informacji przestrzennej. Umie samodzielnie zaplanować i wykonać zadanie polegające na inwentaryzacji lub waloryzacji przyrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
Cel przedmiotuC-2Poznanie narzędzi diagnozowania i rozwiązywania konfliktów środowiskowych.
C-3Zdobycie umiejętności stosowania analiz przestrzennych w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geeneza i skutki najczęściej występujących konfliktów. Dziedziny życia w których najczęściej dochodzi do konfliktów środowiskowych. Studia przypadków
T-W-2Identyfikacja konfliktów środowiskowych. Waloryzacje i oceny środowiskowe jako metody identyfikacji konfliktów
T-W-3Analizy przestrzenne GIS jako narzędzie identyfikacji i rozwiazywania konfliktów środowiskowych
T-W-4Prawne i społeczne metody rozwiązywania konfliktów środowiskowych.
T-A-2Waloryzacje przyrodnicze, oceny środowiskowe, MPZT
T-A-1Narzędzia prawne rozwiązywania konfliktów środowiskowych
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny
M-3ćwiczenie audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja ciągła pracy na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pdstawowych zagadnień związanych z tematyką przedmiotu.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,0Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,5Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
5,0Bardzo dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania. Umie wykonać analizy zwiazane z diagnozowaniem i rozwiązywaniem sytacji konfliktowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D04-oz_K01Potrafi zaplanować pracę grupy. Umie zaplanować wykonanie analizy przestrzennej GIS, oceny oddziaływania inwestycji, waloryzacji przyrodniczej. Dostrzega rolę mediacji i konsultacji społecznych w rozwiązywaniu konfliktów środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z przyczynami i skutkami konfliktów środowiskowych w Polsce i Europie oraz konfliktogennymi sektorami działalności gospodarczej
C-2Poznanie narzędzi diagnozowania i rozwiązywania konfliktów środowiskowych.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe konflikty przestrzenne - geeneza i skutki najczęściej występujących konfliktów. Dziedziny życia w których najczęściej dochodzi do konfliktów środowiskowych. Studia przypadków
T-W-2Identyfikacja konfliktów środowiskowych. Waloryzacje i oceny środowiskowe jako metody identyfikacji konfliktów
T-A-3Konflikty środowiskowe związane z energetyką
T-A-4Rozbudowa infrastruktury transportowej jako źródło konfliktów
T-A-5Konflikty środowiskowe w krajobrazie rolniczym
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja ciągła pracy na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pdstawowych zagadnień związanych z tematyką przedmiotu.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,0Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
4,5Dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
5,0Bardzo dobrze zna zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. Zna przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.