Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Geochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Geologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Powstawanie pierwiastków3
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach3
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady5
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady4
15
wykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi2
T-W-2Elementy kosmochemii2
T-W-3Budowa i skład Ziemi4
T-W-4Procesy magmowe2
T-W-5Procesy pomagmowe2
T-W-6Procesy hipergeniczne6
T-W-7Procesy metamorficzne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Praca w domu30
60
wykłady
A-W-1wykłady20
A-W-2Praca samodzielna10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
OS_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
OS_2A_U01C-1T-W-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
OS_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Antoni Polański, Podstawy Geochemii, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988, ISBN 83-220-0295-5, brak
  2. Zdzisław M.Migaszewski,Agnieszka Gałuszka, Podstawy Geochemii Środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3223-7, brak

Literatura dodatkowa

  1. Alina Kabata-Pendias,Henryk Pendias, Biogeochemia Pierwiasków Sladowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, ISBN 83-01-12823-2, brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Powstawanie pierwiastków3
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach3
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady5
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi2
T-W-2Elementy kosmochemii2
T-W-3Budowa i skład Ziemi4
T-W-4Procesy magmowe2
T-W-5Procesy pomagmowe2
T-W-6Procesy hipergeniczne6
T-W-7Procesy metamorficzne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Praca w domu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady20
A-W-2Praca samodzielna10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C05_W01Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-4Procesy magmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
T-A-1Powstawanie pierwiastków
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C05_U01Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C05_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie ina Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-4Procesy magmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
T-A-1Powstawanie pierwiastków
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0