Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie i remediacja gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie i remediacja gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby.
W-2Student powinien znać podstawowe rodzaje zanieczyszczeń oraz rodzaje procesów technologicznych związanych z możliwością zagrożeniem środowiska glebowego.
W-3Student powinien dysponować podstawową wiedzą w zakresie aktów prawnych związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.2
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.2
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.3
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.3
10
wykłady
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.2
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.4
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.3
T-W-4Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnistwo w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie projektu zaliczeniowego5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2objasnianie lub wyjaśnianie
M-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
S-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-2_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych.
OS_2A_W02, OS_2A_W05, OS_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-2_U01
Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie
OS_2A_U01, OS_2A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-4M-1, M-4, M-5S-1, S-2
OS_2A_O05-2_U02
Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U05, OS_2A_U07C-1, C-2, C-3T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-2_K01
Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-2_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych.
2,0
3,0student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Potrafi zdefiniować podstawowe metody oczyszczania i remediacji gruntów. W ograniczonym stopniu jest w stanie określić szkodę w środowisku i podać możliwości jej eliminacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-2_U01
Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie
2,0
3,0Student potrafi wyszukać potrzebne informacje w podstawowym zakresie. Zna definicje i pojęcia związane z tematem przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_O05-2_U02
Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska.
2,0
3,0student potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-2_K01
Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
2,0
3,0Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Bednarek, H. Dziadowiec, Badania Ekologiczno-Gleboznawcze, Warszawa, 2002
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska, w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi., (Dz. U. z dnia 4 października 2002 r.), z dnia 9 września 2002 r., 2002
  3. Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2008.25.150)., z dnia 27 kwietnia 2001 r., 2001

Literatura dodatkowa

  1. Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., z 27 kwietnia 2001, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.2
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.2
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.3
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.2
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.4
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.3
T-W-4Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnistwo w ćwiczeniach10
A-A-2przygotowanie projektu zaliczeniowego5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O05-2_W01Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
Treści programoweT-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.
Metody nauczaniaM-2objasnianie lub wyjaśnianie
M-1wykład problemowy
M-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Potrafi zdefiniować podstawowe metody oczyszczania i remediacji gruntów. W ograniczonym stopniu jest w stanie określić szkodę w środowisku i podać możliwości jej eliminacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O05-2_U01Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
Treści programoweT-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.
T-W-3Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych.
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
S-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukać potrzebne informacje w podstawowym zakresie. Zna definicje i pojęcia związane z tematem przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O05-2_U02Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
Treści programoweT-W-4Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów.
T-A-1Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania.
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
Metody nauczaniaM-2objasnianie lub wyjaśnianie
M-1wykład problemowy
M-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O05-2_K01Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia.
C-2Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod
Treści programoweT-W-1Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych.
T-W-2Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ.
T-A-2Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy.
T-A-4Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia.
T-A-3Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty
S-2Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów.
3,5
4,0
4,5
5,0