Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego tereminu.2
T-A-2Stosunek człowieka do srodowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-A-3Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-A-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
T-A-5Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-6Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-A-7Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka.2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.3
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.3
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.3
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.4
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.3
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.3
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.3
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.3
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.3
T-W-10Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej20
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zajęcia15
A-A-4czytanie wskazanej literatury10
60
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta.10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C01_W01
Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji.
OS_1A_W01, OS_1A_W05, OS_1A_W06C-1T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C01_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
OS_1A_U01, OS_1A_U08C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-1M-1, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C01_K01
Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
OS_1A_K01C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C01_W01
Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna w nieznacznym stopniu skutki jak te relacje zmieniają środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C01_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie okreslania oraz prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C01_K01
Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
2,0
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii., Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
  2. Wiąckowski St., Ekologia ogólna., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 1998, I

Literatura dodatkowa

  1. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Warszawa, 1996
  2. Umiński T., Ekologia, Środowisko, Przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego tereminu.2
T-A-2Stosunek człowieka do srodowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-A-3Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-A-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
T-A-5Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-6Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-A-7Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka.2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.3
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.3
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.3
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.4
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.3
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.3
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.3
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.3
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.3
T-W-10Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej20
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zajęcia15
A-A-4czytanie wskazanej literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta.10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C01_W01Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna w nieznacznym stopniu skutki jak te relacje zmieniają środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C01_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego tereminu.
T-A-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-A-2Stosunek człowieka do srodowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie okreslania oraz prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C01_K01Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-A-3Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.
T-A-4Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-A-5Zasoby przyrody i ich ochrona.
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0