Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz dyspersji zanieczyszczeń.
W-2Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
C-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.2
T-A-2Zapoznanie z organizacją, funkcjonowaniem oraz systemem prognoz IMGW - ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu.2
T-A-3Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-A-5Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.2
T-A-6Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń.2
T-A-7Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.3
15
wykłady
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.2
T-W-5Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-6Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.4
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.2
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń.15
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu
M-4Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
S-3Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_W01
Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
OS_1A_W08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
OS_1A_U01, OS_1A_U05C-2T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-7M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-1_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
OS_1A_K01, OS_1A_K07C-2T-A-7, T-A-2M-4, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_W01
Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
2,0Nie zna standardowych metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
3,5Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna metody przywracania homogeniczności.
4,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczności.
4,5Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych.
5,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych. Wie na czym polega oraz zna możliwości wykorzystania w klimatologii i ochronie atmosfery analizy skupień.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
2,0Student nie potrafi wyszukać i i efektywnie korzystać zarówno z internetowych jak i tradycyjnych (Biuletyny, Raporty, Atlasy) materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza.
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, na ogół wybiera właściwą metodę opracowania ma jednak problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, wybiera właściwą metodę opracowania oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne, dyskutuje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-1_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
2,0Student nie ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny i zdeterminowany przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników, prowadzi działania inspirujące w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
  2. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  3. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.2
T-A-2Zapoznanie z organizacją, funkcjonowaniem oraz systemem prognoz IMGW - ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu.2
T-A-3Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-A-5Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.2
T-A-6Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń.2
T-A-7Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.2
T-W-5Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-6Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.4
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.2
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-1_W01Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.
T-W-6Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.
T-W-5Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna standardowych metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
3,5Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna metody przywracania homogeniczności.
4,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczności.
4,5Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych.
5,0Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych. Wie na czym polega oraz zna możliwości wykorzystania w klimatologii i ochronie atmosfery analizy skupień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-1_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.
Treści programoweT-A-6Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń.
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.
T-A-5Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.
T-A-3Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukać i i efektywnie korzystać zarówno z internetowych jak i tradycyjnych (Biuletyny, Raporty, Atlasy) materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza.
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, na ogół wybiera właściwą metodę opracowania ma jednak problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, wybiera właściwą metodę opracowania oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne, dyskutuje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O07-1_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.
Treści programoweT-A-7Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.
T-A-2Zapoznanie z organizacją, funkcjonowaniem oraz systemem prognoz IMGW - ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima
M-3Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
S-3Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników.
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny i zdeterminowany przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników, prowadzi działania inspirujące w grupie.