Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość materiału z zakresu chemii, fizyki i matematyki na podstawowym poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze standardami jakości wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stężenia roztworów, ładunki zanieczyszczeń.2
T-A-2pH, zasadowość i kwasowość, twardość wód naturalnych.4
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy oczyszczania wody i oczyszczania scieków - przykładowe obliczenia. Obkiczanie ładunków zanieczyszczeń RLM10
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.2
20
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków. Charakterystyka roztworów wodnych2
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczeń i procesy ich usuwania.2
T-W-3Procesy jednostkowe uzdatniania wód i oczyszczania ścieków. Mieszanie. Napowietrzanie i odpędzanie. Flokulacja. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu (opadanie swobodne, zakłocone i zawiesin kłaczkowatych), osadniki. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty i ich dawki. Flotacja -rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Wymiana jonowa -charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Chemiczne strącanie. Adsorpcja - chemiczn i fizyczna, adsorbenty. Procesy membranowe -klasyfikacja. Dezynfekcja wody- cel i istota dezynfekcji, fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. Nitryfikacja, denitryfikacja12
T-W-4Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni scieków na terenie Szczecina.2
T-W-5Zgospodarowanie osadów z procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń.4
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Konsultacje i przygotowanie do wykładu10
A-W-3Utrwalenie tresci wykładu i przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody, pokaz wybranych metod analizy wody, ćwiczenia obliczeniowe dotyczące wybranych procesów jednostkowych oczyszczania wody

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
OS_1A_W05, OS_1A_W07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_U01
Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
OS_1A_U05, OS_1A_U09C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami
4,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_U01
Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
2,0
3,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
4,5Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
5,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
2,0
3,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
4,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Granops M., Kaleta J., Woda uzdatnianie i odnowa. Laboratorium, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
  2. Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stężenia roztworów, ładunki zanieczyszczeń.2
T-A-2pH, zasadowość i kwasowość, twardość wód naturalnych.4
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy oczyszczania wody i oczyszczania scieków - przykładowe obliczenia. Obkiczanie ładunków zanieczyszczeń RLM10
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków. Charakterystyka roztworów wodnych2
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczeń i procesy ich usuwania.2
T-W-3Procesy jednostkowe uzdatniania wód i oczyszczania ścieków. Mieszanie. Napowietrzanie i odpędzanie. Flokulacja. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu (opadanie swobodne, zakłocone i zawiesin kłaczkowatych), osadniki. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty i ich dawki. Flotacja -rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Wymiana jonowa -charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Chemiczne strącanie. Adsorpcja - chemiczn i fizyczna, adsorbenty. Procesy membranowe -klasyfikacja. Dezynfekcja wody- cel i istota dezynfekcji, fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. Nitryfikacja, denitryfikacja12
T-W-4Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni scieków na terenie Szczecina.2
T-W-5Zgospodarowanie osadów z procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń.4
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Konsultacje i przygotowanie do wykładu10
A-W-3Utrwalenie tresci wykładu i przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_W01Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.
Treści programoweT-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków. Charakterystyka roztworów wodnych
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczeń i procesy ich usuwania.
T-W-3Procesy jednostkowe uzdatniania wód i oczyszczania ścieków. Mieszanie. Napowietrzanie i odpędzanie. Flokulacja. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu (opadanie swobodne, zakłocone i zawiesin kłaczkowatych), osadniki. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty i ich dawki. Flotacja -rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Wymiana jonowa -charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Chemiczne strącanie. Adsorpcja - chemiczn i fizyczna, adsorbenty. Procesy membranowe -klasyfikacja. Dezynfekcja wody- cel i istota dezynfekcji, fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. Nitryfikacja, denitryfikacja
T-W-5Zgospodarowanie osadów z procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
T-W-4Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni scieków na terenie Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami
4,5Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_U01Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.
T-A-1Stężenia roztworów, ładunki zanieczyszczeń.
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.
T-A-2pH, zasadowość i kwasowość, twardość wód naturalnych.
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy oczyszczania wody i oczyszczania scieków - przykładowe obliczenia. Obkiczanie ładunków zanieczyszczeń RLM
Metody nauczaniaM-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody, pokaz wybranych metod analizy wody, ćwiczenia obliczeniowe dotyczące wybranych procesów jednostkowych oczyszczania wody
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
4,5Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
5,0Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C21_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami jakości wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.
T-A-1Stężenia roztworów, ładunki zanieczyszczeń.
T-A-3Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody.
T-A-2pH, zasadowość i kwasowość, twardość wód naturalnych.
T-A-4Fizyko-chemiczne procesy oczyszczania wody i oczyszczania scieków - przykładowe obliczenia. Obkiczanie ładunków zanieczyszczeń RLM
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków. Charakterystyka roztworów wodnych
T-W-2Standardy jakości wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczeń i procesy ich usuwania.
T-W-3Procesy jednostkowe uzdatniania wód i oczyszczania ścieków. Mieszanie. Napowietrzanie i odpędzanie. Flokulacja. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu (opadanie swobodne, zakłocone i zawiesin kłaczkowatych), osadniki. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty i ich dawki. Flotacja -rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Wymiana jonowa -charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Chemiczne strącanie. Adsorpcja - chemiczn i fizyczna, adsorbenty. Procesy membranowe -klasyfikacja. Dezynfekcja wody- cel i istota dezynfekcji, fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. Nitryfikacja, denitryfikacja
T-W-4Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni scieków na terenie Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody, pokaz wybranych metod analizy wody, ćwiczenia obliczeniowe dotyczące wybranych procesów jednostkowych oczyszczania wody
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym
4,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
4,5Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
5,0Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków